1995-2006, 11. évf. #007 

zine
Zenebuzik 6.

Matula Magazin - BPRNR Compilation Vol. 1; The Knife: Deep Cuts; Mutant Disco - A Subtle Dislocation of the Norm; Snow Patrol: Final Straw; The Undertones: Get What You Need; U.N.P.O.C.: Fifth Column;

[index: BPRNR Compilation Vol. 1 | The Knife | Mutant Disco | Snow Patrol | The Undertones | U.N.P.O.C.]

BPRNR Compilation Vol. 1

A kilencvenes évek végén megjelent Budapest 2000 és a Future Sound of Budapest sorozat után ismét úgy érezte valaki, hogy van itthon egy szcéna, amit dokumentálni kéne. A szokásos három-négy éves fáziskésésnek megfelelõen Magyarországon is igény lett valamiféle újrock-forradalomra, hát tessék, vegye-vigye mindenki a BPRNR válogatást, oszt tudja meg jól, mire képesek népének fiataljai elektromos gitárokkal.

Leszögezném, hogy ehhez a lemezhez ugyanúgy álltam hozzá, mint a Kontroll filmhez: teljes erõvel megpróbáltam szeretni. A metrós kalandokkal szemben ez most nem sikerült: sokkal több itt a szar, mint az arany. Ennek taglalása elõtt még annyit, hogy a lemezen található 16 számból mindössze kettõben magyar az ének. Fogalmam sincs, ennek mi az oka. Az csak nem, hogy ezek az együttesek azt hiszik, hogy angolul énekelve majd befutnak külföldön. Azzal meg végképp ne jöjjön nekem senki, hogy magyarul nem lehet normális rockzenét produkálni, hiszen milyen érdekes, ugye, hogy az összes jó magyar együttes az Illéstõl a Kispálig magyarul énekelt.

A BPRNR meghallgatása után a legrosszabb az a tudat, hogy hány olyan fiatal honfitársunk van, aki a modern amerikai metál leggázosabb, Puddle of Mudd- és P.O.D.-féle vonalát tartja a zenei önkifejezés követendõ útjának. Ott vannak aztán azok, akik amint meglátták az MTV-n az elsõ System Of A Down videóklipet, áttértek a Faith No More nyúlásáról a szaggatott gitárriffekre és a mániákus énekre. Ne várjanak tõlem neveket, kedves olvasók, nem fogok én senkinek sem a lelkébe gázolni. Ha pedig az egyszerûen rossz zene nem lenne elég, a számok jó része hihetetlenül rosszul szól. Én igazán nagy harcosa vagyok annak, hogy a rossz kazettáról szóló rockzene a jó rockzene, de ha a lábdob nem úgy szól, mint egy lábdob, akkor már nagy a baj.

Jó dolgok a BPRNR-en: a) A Bridge To Solace, akik ugyan sokan köszönhetnek a Refusednak meg a többi skandináv dallamos hardcore együttesnek, de mégis eredetiek és élvezhetõek. b) A két legrégebbi motoros, a Korog és a Blind Myself megbízható profizmusa. c) A Hippikiller, amely mint az összes többi rockújságíró által mûködtetett együttes, úgy tud vicces maradni, hogy közben hõseit majmolja. d) Az Annabarbi és a Velvet Stab együttesek.

3,7 - Bede

The Knife: Deep Cuts

A popenciklopédia szerint a svédek két dologban jók: koedukált popzenekarokban és teátrális gitárhúrszakításban. Az elektropop mozgalom újjászületése mintha nem hatott volna rájuk. Vagy ha hatott csak most tudtam meg, amikor meghallgattam a The Knife kereken egy éves albumát. Karin és Olof Dreijer egy nyugatsvéd testvérpár, és elektromos popzenét készítenek otthon, amit aztán saját kiadójuknál jelentetnek meg. 2001-ben adták ki debütáló The Knife címû albumukat, visszhangja csak északon volt, többnyire negatív, hiányzott a számokból az élet, elektrosznobéria Björk módra. A 2003-as Deep Cuts már egészen más. Dreijeréknek sikerült a 80-as évek szintipopját közhelyek nélkül exhumálni, számítógépükön pedig hangszerre emlékeztetõ hangokat elõállítani. A hangzás nem telt, inkább minimalista, a végeredmény: akusztikus zene szemplerekre. A címbeli vágások komolyan mélyek, a nyávogós éneket és az éles szintihangot vagy szeretni lehet, vagy utálni, középút nincs. Emészteni kell Karint, valahogy úgy, mint Kate Busht, Nico-t vagy Karen O-t a Yeah Yeah Yeahsbõl, Björknél viszont semmiképpen sem idegesítõbb. A témák az élet sötét oldalai: szerelmi kínlódás, politika, kínzás meg ilyenek. Az album nem egy partilemez, épp a szintisanzonokban van a zsenialitása, végig szórakoztató marad, csupa melegség, olykor egészen családias a hangulat. Felfedezhetünk itt annyira játékos szintifutamokat, amihez hasonlót utoljára a ´84-es Alphaville-en hallhattunk, esetleg a Kraftwerknél (Pass This On).

Az indító Heartbeatsben Karin Cyndi-Lauper-féle japán akcentusa érzékibb, mint Britney valaha. A többi dalban is elõfordul távolkeleti motívum, de ezek inkább viccesek, mint idegesítõek. A Listen Now tisztelgés a magas szõke euronemzeteknél kultikus happy hardcore színtér elõtt, felpörgetett euródiszkó. Az elsõ albumra jellemzõ felesleges mûvészieskedés sajnos egy számmal (Rock Classics) jelen van, ráadásul ez a lemez leghosszabb dala, alaposan le is rontja az összhatást. A lemez egyetlen elektropop slágere az Is It Medicine, ez került be nemrég a Skandinávián túli alterrádiók mûsorába is. A befejezõ Behind The Bushes instrumentális szimfónia egyszerûen gyönyörû, filmzene lehetne simán, a végén pedig Olof idétlenkedik egy percet.

8,2 - Lévai

Mutant Disco - A Subtle Dislocation of the Norm

A diszkózenét mindenki szereti. Komolyan, ha létezik ember, aki legalább egyszer ne vesztette volna el minden önkontrollját, és nem táncolt magából kivetkõzve Donna Summerre, az okvetlenül jelentkezzen. Egy dolgot azonban senki nem hajlandó beismerni, függetlenül attól, hogy rocker, hiphopos vagy poppergeci: hogy a diszkó . Szórakoztató, persze, meg vidám is, de hát csak nem hallgatnánk ezt otthon az igazán jó lemezeink helyett... Ez az érv sajnos többé nem használható, mert 22 év után újra megjelent minden idõk egyik legjobb tánczenei válogatása, tele olyan számokkal, amiket Magyarországon garantáltan nem hallott még szinte senki.

A hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján New Yorkban egy halom izgalmas zenei szcéna létezett párhuzamosan, a korai hardcore-tól a Studio 54-ban kilónyi kokaint fogyasztó szép embereknek készülõ csillogó-villogó diszkóig. Aztán ott volt még az apró ZE kiadó, amely egyszerre adott otthont a maszturbatív mûvészpunk no wave-bõl kilógó csodabogaraknak és a mainstream tánczenei közönségének túl progresszív diszkó-freakeknek. 1981-ben a ZE elõször adta ki azt a Mutant Disco válogatást, ami 2003-ban ismét megjelent, az eredetinél sokkal több számmal dúsítva.

Ami a Mutant Discót aktuálissá teszi - és amiért nyilván a pénzszagot ügyesen megérzõ lemezcég újra kiadta - hogy az itt hallható felvételek feketén-fehéren bemutatják, hogy honnan is származik az utóbbi két év legtrendibb tánczenei irányzata, az electroclash és a diszkópunk. Az itt szereplõ Waitresses szám, az I Know What Boys Like simán ráfért volna a legutóbbi Chicks on Speed lemezre, a legendás karácsonyi Matula-válogatásnak címet adó Contort Yourself pumpálása pedig a The Rapture-nek is dicséretére válna. A duplalemezre 25 szám jutott 14 elõadótól, az ismertebb nevek között szerepel itt az R-GO-nak mintát adó karibi beütésû Kid Creole & The Coconuts és a teljesen besorolhatatlan Was (Not Was).

A Mutant Disco azonban éppen a teljesen obskurus elõadók teljesítményétõl zseniális. Itt van például a Garçons, akik leginkább a Duran Duran francia verziójának tûnnek, és a Duran Durannak már tényleg csak az hiányzott a tökéletességhez, hogy még franciák is legyenek. Aztán a Cristina nevû elfeledett diszkódíva, akit már a Ladytron is elõkapart a tavalyi mixlemezére, de az itt szereplõ számai még meggyõzõbbek - különösen, ahogy a Beatles Drive My Carját énekli szexis és unott hangján. Aztán a Coconuts vibrafonosaként is mûködõ, szólóban latin diszkóban utazó Coati Mundi. Aztán a James Chance-szel és August Darnell-lel, azaz Kid Creole-lal mûködõ Aural Exciters, amelyet leginkább egy, a karrierjeik csúcsán lévõ Wahorn András - Szikora Robi duóként kell elképzelni. Töltsd le ezt a lemezt.

9,6 - Bede

Snow Patrol: Final Straw

A skótokat szeressük. A Snow Patrol eddig egy volt a B-listás indie poprock zenekarok tömkelegében, valószínûleg életük végéig minden városban ugyanannak a száz embernek játszottak volna, ha nem jön a Universal. Harmadik albumuk a multicégnél jelent meg tavaly õsszel. Ez azért szokatlan, mert a jobb indie zenekarokra rögtön az elsõ független kiadású szinglik után lecsapnak a nagytõkések. Vagy ha nem mennek önként, néha be is kebelezik a kis lemezcéget, ilyen a globalizáció, hüpp-hüpp.

A frontember Gary Lightbody a skót indie-maffia központi figurája, együtt kezdte a pályát a Belle and Sebastian, Travis, Idlewild és más helyi artsulis zenekarokkal, közösen jártak be minden felföldi egyetemi színpadot és pubot. Gary szokatlan nevét inkább a skótok szupergruppjának, a néhai Reindeer Sectionnek alapítójaként jegyezhettük meg, pedig a Snow Patrolban jobbat alkot. A Final Straw felvételeihez a kiadó Jacknife Leet hozta producernek, aki korábban csak tánczenei elõadókkal (TLC, Missy Elliott, Basement Jaxx) dolgozott. Szerencsére nem csinált Garbage-ot a Snow Patrol-ból, viszont ez lett a zenekar elsõ "rock" lemeze.

Kedves az indító How To Be Dead, olyan szám, ami csak sokadikra üt, jó melodikus popdal, valahol félúton a Sebadoh és a Lighthouse Family között. A lemez elsõ, tempósabb fele végig a Sebadohos Lou Barlow érzelmes oldalára emlékeztet, meg kicsit a Dovesra is, csupa jó szám, fátyolfelhõ, könnyen énekelhetõ refrének. A folyamatos õszi hangulatban kisüt a nap a kislemezslágernél (Spitting Games): jó, ha egy számban ész nélkül dudorásznak és úááááhznak. Na, ez az a bájos gitározós dallamosság, amit LGT-n felnõtt igaz magyar ember ki nem állhat. Az album tetõpontja a Run címû felemelõ himnusz, tökéletes kísérõzene melegszívû bölcsészlányok meghódításához, másnapos séta a természetben kis vízen járással. Chris Martin soha nem fog tudni ilyet elõállítani a steril zongorájával. Ilyen õszintén csak nyomorult brit értelmiségiek tudják megosztani szerelmi szorongásaikat. A Run után a lemez belassul, kicsit érdektelenné válik, egyre több szám emlékeztet a Coldplayre. A rövid Tiny Little Fracture erejéig még feléled, de a maradék négy vonós-gospeles indie melankólia csak az enyhe depresszióba való utazáshoz jó, de ahhoz nagyon. A Final Straw lendületesebb és változatosabb az elsõ két albumnál, meg jobb is, az elsõ hét szám miatt mindenképp érdemes meghallgatni, ez nem kicsi érdem.

7,1 - Lévai

The Undertones: Get What You Need

Minden idõk legjobb ír rockzenekara, és U-val kezdõdik a nevük, mi az? Nem, nem tévedés, valóban nem a U2-ra gondolok most, még akkor is, ha az Undertones az észak-írországi Derry városából jött, az írségüket nem szokás elvitatni. Aki a fenti megnevezésen csodálkozik, az hallgassa meg az elsõ három Undertones album valamelyikét, és ha van füle, tapasztalni fogja, hogy sokkal több jó számuk volt, mint a Nobel-díjra pályázó békeharcos csökött bandájának 25 év alatt összesen.

Mindenek elõtt az a jó az Undertonesban, hogy nem próbálnak írek lenni. Sem erõltetett hazafias pózolás, sem pedig ír népzenei hatások nem jellemzõk a zenekarra, csupán ellenállhatatlanul fülbemászó dalok, olyan szövegekkel, amelyekkel a világon bárhol azonosulni lehet: "songs about chocolate and girls". Sokan punkzenekarnak tartják õket, de a punkos popzene meghatározás sokkal inkább fedi a valóságot: bár az 1979-es cím nélküli debütalbum valóban úgy hangzott, mint egy naív, brit, tizenéves Ramones, fokozatosan tûntek el a punkos elemek a zenéjükbõl, miközben az egyszerûségükben és dallamosságukban is a hatvanas éveket idézõ dalok egyre többfajta zenei hatást mutattak a Positive Touch (1981) idejére. A következõ, negyedik lemezükre viszont már nem sok maradt, amiért szeretni lehetett õket, ezért nem volt meglepõ a feloszlásuk. A jellegzetesen magas hangú énekes, Feargal Sharkey nagyon ciki szólókarrierbe kezdett, míg a kvintett motorjai, a gitáros O´Neill fivérek That Petrol Emotion néven szerveztek egy politizáló és nem túl sikeres zenekart.

Aztán a kilencvenes évek közepén feltûnt egy újabb észak-ír együttes, amelyik hasonló receptet használva lett népszerû világszerte (jóval inkább, mint az Undertones valaha is volt): az Ash. Nem lehet tudni, mekkora szerepet játszott mindez abban, hogy 1999-ben újra összeállt a zenekar, Sharkey helyén egy Paul McLoone nevû énekessel, és a koncertezések mellett mindenesetre új számok is születtek, végül 2003-ban egy lemez is. Az újraalakulás mindig kockázatos lépés, fõleg az olyan zenekarok esetén, melyek sikerében az egyik legfontosabb tényezõ a zsenge korukból fakadó ártatlan sárm volt. Örömmel nyugtázhatjuk, hogy a fiúk nem felejtettek sokat, ráadásul az új lemez úgy szól, mintha az elsõ vagy a második album idején vették volna fel. Több ez jóval, mint amit egy ilyen lemeztõl várni lehetett.

6,9 - Inkei

U.N.P.O.C.: Fifth Column

Amikor már az ember azt hinné, hogy nagyjából képben van a 2003-as évben megjelent fontosabb albumok terén, jön egy barátja és mutat neki egy olyan tök ismeretlen lemezt, amitõl hanyatt esik. Ez volt a 25 éves skót programozó, Tom Bauchop, vagyis a mûvésznevén U.N.P.O.C. elsõ lemeze, amely egyszersmind ráirányítja a figyelmet a magukat Fence kollektívának nevezõ zenészek csoportjára is, melynek a legfontosabb tagja talán egy bizonyos Lone Pigeon. Õ még az induláskor volt tagja a Beta Bandnek, majd 2002-ben készült el az elsõ lemeze, szép kritikai sikerrel. Anélkül, hogy alaposan tanulmányoztam volna a Fence zenészeinek munkásságát, az biztos, hogy az U.N.P.O.C. személyében valódi kincset szabadítottak a világra.

Bauchop zenei világa leginkább a korai Beta Band-et idézi: elszállós pszichedélia, tízpontos vokálok, gitár, minimál hangszerelés. A legfontosabb különbség, hogy Bauchop tulajdonképpen az U.N.P.O.C. maga, csak néhány számban segíti ki egy dobos, ugyanakkor egy dobgépet leszámítva semmi elektronika nincs a zenében, és a dalok valóban dalok, nyolcperces elszállások kizárva. A hallgatónak a korai Beck is eszébe juthat, a lo-fi jelleg miatt legalábbis mindenképpen.

Lehet még keresni analógiákat bõven, de felesleges, mert mégis egyedi, amit csinál, és azt pedig kifogástalanul. Utoljára talán Frank Black tûnt ennyire ösztönösen zseniálisnak, ahogyan például a Here On My Own az énekhang minden idétlensége ellenére mégis tragikusan szép, ilyet a Where Is My Mind óta nem nagyon hallottam. De ha már Frank Black és Pixies, akkor megint csak nem lehet kikerülni azokat a nyomorult hatvanas éveket és Brian Wilsont sem, a Been A While Since I Went Away például tiszta barkács Beach Boys. Tessék, máris újra a rohadt hasonlatoknál vagyunk.

Az egyelõre valószínûtlennek tûnik, hogy az U.N.P.O.C. elérje akárcsak a Beta Band népszerûségét is, amihez nagyban hozzájárul Bauchop irtózása az élõ fellépésektõl, pedig érdekes lenne, hogyan szólnak élõben ezek a hálószobában felvett dalok. Meghallgatni mindenesetre érdemes, ez az Amszterdamtól Nicaraguáig (az elsõ és az utolsó szám címe) tartó utazás az egyik legszívderítõbb dolog, ami 2003-ban a popzenében történt.

9,1 - Inkei

[index: BPRNR Compilation Vol. 1 | The Knife | Mutant Disco | Snow Patrol | The Undertones | U.N.P.O.C.]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum