1995-2006, 11. évf. #006 

zine
Az év lemeze

Bede Márton - Mielõtt nekigyürkõznénk a lényeges résznek, most te, kedves olvasó, megismerkedhetsz a világ 'év lemeze' válogatásainak anomáliáival. Az alapvetõ gond az, hogy minden ilyesmire vállalkozó SAJTÓORGÁNUM demokratikus módszerekkel az összes munkatársával listákat készíttet, majd ezek összesítésének eredménye alapján osztja ki az év lemeze címet. Ezzel az a baj, hogy szükségszerûen a középszerûséget díjazza: azok az albumok járnak jól, amelyeket mindenki elég jónak tart. A zseniális darabok meg örülhetnek, ha bejutnak az elsõ tízbe, hiszen ezeket néhányan biztosan utálni fogják - rosszabb esetben pedig nem is értik. A Matula Magazin nem akart ebbe a hibába esni, így azt, hogy melyik szerintünk az év lemeze, én mondom meg.

DIZZE RASCAL - BOY IN DA CORNER

Felesleges azon elmélkedni, hogy 2003 mennyire volt jó év a popzenének, egészen biztosan volt néhány olyan lemez, amelyet csak leesett állal lehetett hallgatni, és egyiket sem inkább, mint Dizzee Rascal elsõ albumát. Dylan Mills-szel kapcsolatban elõször a korát kell megemlíteni: amikor a Boy In Da Corner megjelent, 18 éves volt, amikor pedig az ezen szereplõ számok közül néhányat írt, még csak 16. Ugyanaz az érzés, mint tinédzsereket látni százezres stadionokban focizni.

Ez a lemez annyira a semmibõl jött, hogy muszáj volt hozzá valami fogódzkodót találni. Az elsõ nyilván egy másik angol utcagyerek, Mike Skinner tavalyi lemeze, az Original Pirate Material a The Streetstõl. Közös bennük a sztorizás és a hiphop szeretete, a hasonlóság itt viszont véget is ér. Ott van még a kilencvenes évek fekete brit tánczenéinek sora, a jungle és az utóbbi néhány év slágere, a garage, amin Dizzee felnõtt. A legfontosabb igazodási pont viszont minden idõk legdurvább lemeze, az NWA Straight Outta Comptonja. Amikor az 1988-ban megjelent, azért is hatott annyira ijesztõen, mert Amerika nem volt felkészülve arra a világra, amirõl Dr. Dre, Ice Cube és Eazy-E énekeltek. A számok Comptonról, a crackrõl, a kurvákról és a lövöldözésekrõl olyasmit vittek be a fehér amerikaiak lakásába, aminek a létezésérõl nem is tudtak. A Boy In Da Corner ugyanezt tette 15 évvel késõbb egy kontinenssel arrébb.

A Streets-lemezzel szemben Dizzee munkája nem lett egybõl sem az angol közönség, sem a mûértõ sajtó kedvence. Persze, Skinner is nihilista, de hát a kebabosnál kitörõ kajacsatával, az unalmas berúgásokkal és a drogozással még Budapesten is lehet azonosulni. Dylan Mills viszont Kelet-London Bow nevû városrészében nõtt fel, csonka családban, olyan körülmények közt, amiket nem lehet csupán a Szigony utca rendszeres látogatásával felfogni. A szinte kizárólag színesbõrûek által lakott, lepukkant lakótelepek társadalmi viszonyai meglehetõsen hasonlítanak a nyolcvanas évek végi Los Angeles-i Comptonra, talán egy hangyányival kevesebben crackeznek és még nincs mindenkinek lõfegyvere, de ahogy Dizzee mondja "We used to fight kids from other estates / Now 8mms settle debates".

A legenda szerint - és kivételesen higgyük el, hiszen olyan jól hangzik - a még mostaninál is ifjabb Dylant iskolája valamennyi tanórájáról kitiltották. Csupán egy jóindulatú zenetanár, bizonyos Mr. Smith engedte be a szobájába, ahol kedvére játszadozhatott a samplerekkel, a szoftverekkel, és az összes többi zenei kacattal, amelyek London leglepukkantabb középiskoláinak felszereléséhez hozzátartoznak. A magányos kísérletezés eredménye lett a Boy In Da Corner zenéje, amihez hasonlót garantáltan soha senki se nem csinált, se nem hallott. A magyarázat a Guardian kritikusa szerint nyilván az, hogy ezek azok a hangok, amiket Dylan Mills a fejében hall. Ez már nyilvánvalóan nem garage, ha valami, akkor tán hiphop, de az is biztos, hogy ennyire lecsupaszított ütemekkel Timbaland vagy a Neptunes nem merne kiállni a nyilvánosság elé. A Fix Up Look Sharpban Dizzee rapje alatt konkrétan mintha csak egy lábdob verné a ritmust, félpercenként egy kis egyéb szöszmötöléssel.

Dizzee legalább egy szempontból még az NWA teljesítményét is lepipálja. Ice Cube-ék annyira véresen komolyan vették magukat, hogy végül már csak röhögni lehetett rajtuk. A Boy In Da Cornernek viszont kifejezetten humoros részei is vannak, bár nem egészen a Monty Python stílusában. Dizzee elsõ kislemeze, az I Luv U csipkelõdése közte és valami teherbe esett alkalmi nõismerõs között szórakoztató és vicces.

A Boy In Da Corner legnagyobb kincse egyértelmûen Dizzee szövegelése. Egyrészt ugye ahogy csinálja: a legkattantabb MC Busta Rhymes és Ol´ Dirty Bastard óta a maga furcsa nazális hanghordozásával és az elharapott szavaival. Budapestrõl szövegkönyv nélkül nehéz is érteni, pont mire sikerült az embernek átrágnia magát a Streets-lemez "fucking div"-jein, jön egy srác egy másik brit városból, és azt kell kibogozni, hogy kik a shotterek, és miben különböznek a blotterektõl. A lényeg azért így is átjön: tizenéves kurvák, tizenéves dílerek, tizenéves bûnözés viccbõl és egyéb finomságok. A lemez 15 száma alatt egyetlen percnyi kegyelem nincs, Dizzeehez képest Johnny Rotten is egy optimista hippi. Soha még nem volt olyan brit lemez, amin az ország igazi vesztesei szólalhattak meg - éppen ezért a Boy In Da Corner a szigetország fekete zenéjének eddigi legnagyobb dobása. Talán éppen azért, mert ez az elsõ olyan fekete brit lemez, amelynek nem kell semmit köszönnie az amerikai kollégáknak. 2003 végére erre már a britek is rájöttek, és a Boy In Da Corner megkaphatta a világ utolsó valóban értékes díját, az év kiemelkedõ könnyûzenei lemezének járó Mercury Music Prize-ot.










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum