1995-2006, 11. évf. #005 

zine
Zenebuzik 5.

Matula Magazin - The Bug: Pressure; The Cooper Temple Clause: Kick Up The Fire And Let The Flames Break Loose; The Distillers: Coral Fang; The Unicorns: Who Will Cut Our Hair When We´re Gone?; The Wrens: Meadowlands;

[index: The Bug | The Cooper Temple Clause | The Distillers | The Unicorns | The Wrens]

The Bug: Pressure

Ez a lemez még áprilisban jött ki, de mégis írunk róla, mert egyrészt akkor még nem volt Matula, másrészt annyira izgalmas, harmadrészt pedig úgysem képezi még részét minden magyar háztartásnak.

A The Bug a Techno Animal egyik felét alkotó Kevin Martin számtalan projektje közül az egyik, és talán a legjobb is. Annak ellenére, hogy õ fehér és angol, ez egy jamaikai lemez. A 12 szám mindegyikében egy-egy feltörekvõ toaster vendégszerepel, a lefedett stílusok spektruma pedig lenyûgözõ. Van itt teljesen mainstream, szinte Sean Paul-szerû dancehall (Beats, Bombs, Bass, Weapons), dubos hiphop (Thief of Dreams) és Congo Natty-féle ragga jungle is (Fuck Yourself).

Ha a fentiekbõl nem lenne világos: egy lemezen kapunk meg szinte mindent, ami a kilencvenes években jamaikai gyökerekkel betört az egyetemes popzenébe. Ami pedig az egészet igazán érdekessé teszi, az az, hogy mennyire jól látszik, hogy tulajdonképpen csak körbeért a dolog. A kilencvenes évek eleji brit ragga-jungle producerek kezdtek el elõször olcsó számítógépekkel hegeszteni ritmusokat a rasztáikat rázó énekesek alá, és az évtized végére Beenie Man és Sean Paul is ettõl lettek naggyá, nevezetesen hogy a jamaikai riddim-gyáros producerek átálltak a stúdiózenészekrõl a digitális kütyükre. Ennek megfelelõen a Pressure-on található számok nem biztos, hogy ortodox Bob Marley-rajongók számára is emészthetõek, de aki Jamaikát nem valamiféle harminc éve változatlan zenei gettóként képzeli el, annak erõsen ajánlott.

Mivel belekötni azért muszáj a lemezbe, az igaz, hogy a 12 számból vagy négyet ki lehetett volna dobni. Azok sem rosszak, csak éppen gyenge utánérzései az album csúcspontjainak. Ettõl még ez kötelezõ hallgatnivaló mindenkinek, aki el tud azon csodálkozni, hogy egy negyed magyarországnyi sziget mit képes könnyûzenében produkálni.

8,5 - Bede

The Cooper Temple Clause: Kick Up The Fire And Let The Flames Break Loose

A Cooper Temple Clause egy hattagú angol zenekar, méghozzá a fegyházáról és a rockfesztiváljáról nevezetes Readingbõl. Köze sincs a hol új rock forradalomnak, hol pedig garázsrock revival-nek nevezett vonulathoz, de ugyanúgy dőreség jó magyar szokás szerint lebritpopozni, mert inkább emlékeztet egy ambíciózus poszt-grunge zenekarra. A leginkább az olyan "komoly" angol rockzenekarokhoz lehet hasonlítani, mint a Muse, vagy a Mansun, és - a most tárgyalt lemezre talán leginkább hatással levõ - Radiohead.

A Coopers debütalbuma tavaly az Egyesült Királyságban szokásos médiahisztériát váltotta ki, és külön elismerés járt nekik az elsõ lemezeknél szokatlan stíluskalandozásaik, és a hiperaktív élõ fellépéseik miatt. Ez a hosszú nevû, és az elsõnél is kalandosabb album viszont a nem túl jól csengõ "neo progrock" cimkét kapta, sajnos találóan. A fiúk kevés karakteres dalt írnak, viszont valóban rengeteget pöcsölnek velük, és jól átitatják mindet elektronikával, hogy az "experimentális" jelleg is meglegyen. (Az már más kérdés, hogy semmi olyan, formabontóan új megoldással nem találkozunk, amit már másutt ne hallhattunk volna...)

A két kislemezdal még oké: a Promises, Promises zúz, a Blind Pilots meg egész jó is lehetne, ha Ben Gautrey nem énekelne úgy a refrénben, mint Kelly Jones a Stereophonicsból (azaz erõltetetten reszelõs bunkó hangon). A lemez második fele amúgy is unalomba fullad - lassan poroszkáló, elidegenítõ hatású számok követik egymást, baljóslatú szintizörejekkel súlyosbítva, és ráadásul nem is jók, még akkor sem, amikor néha rálépnek a gitárosok a torzítókra.

Tény, hogy sok brit zenekar ment el ebbe az ún. kísérletezõ irányba, még akkor is, ha teljesen máshonnét indultak, lásd a 13 a Blur-tõl, vagy a Super Furry Animals újabb lemezei. De ha már Super Furries: az albumzáró Written Apology tényleg úgy megy át rockból technóba, ahogyan azt a walesi szuperszõrösök szokták csinálni. Apró különbség, hogy õk tényleg ötletes és jó számokat is írnak mellé. Talán az a megoldás, hogy még várni kéne a Coopersnek ezzel a fenenagy komolykodással és beborulással néhány évet, és akkor majd nekik is összejöhet a nagy dobás, mert ez nem az.

5,0 - Inkei

The Distillers: Coral Fang

Mindegyik, de MINDEGYIK punkénekes hírnévre vágyó nõje vérszívó pióca. Szívesen mondanék kivételt, de hát istenem, nincs. Két szó: Nancy Spungen. Még kettõ: Courtney Love. A közösen rossz természetük ellenére azonban két csoportba oszthatók: vannak a teljesen tehetségtelenek, és azok, akik igenis képesek értékelhetõ produkcióra - még akkor is, ha úgysem hiszi el nekik senki, hogy nem valamelyik alkalmi ismerõsük írta a lemezüket. A Distillers énekesnõje, az ausztrál Brody Dalle szerencsére a tehetségesebb csoportba tartozik.

Az utóbbi két év legnépszerûbb punk szappanoperáját rövidre fogva, Dalle elõször az Operation Ivyval nagyot alkotó, majd a Ranciddal a babérokat learató Tim Armstrong vérét szívta, jelenleg pedig a Kyuss után a Queens of The Stoneage-ben éneklõ Josh Homme-on élõsködik. A Coral Fang a Distillers harmadik lemeze, és az idáig vezetõ úton Dalle mögött a teljes együttes is többször kicserélõdött. Ismételjük el megint: Dalle tehetséges, jó számokat ír és a hangja is imádnivaló.

Egyetlen egy gond van ezzel a lemezzel, ami nagyjából ugyanaz mint a komplett Kaliforniában mûködõ aktuális punkszíntérrel: ötödik meghallgatásra sincs benne egy darab eredetiség sem. A Distillers becsületére legyen azért mondva, hogy õk legalább nem a rágógumi-vonallal próbálkoznak, hanem a Rancid által tökélyre fejlesztett amerikai streetpunkkal, amit ugye Armstrongék is a Clashtõl vettek át egy az egyben. Szövegek vérrõl, halálról és az utcán fagyoskodó tarajosokról, a Joe Strummer óta kötelezõ halálhörgõ stílusban elõadva. Utoljára mondom: Dallét jó hallgatni, minden Courtney Love-i manír ellenére. Ezt a lemezt adjuk kiskamasz lányunknak karácsonyra, ne azt a hülye Linkin Parkot. Apuka pedig addig lelkesen nyálazhatja végig az összetetovált és piercingelt énekesnõnek a suicidegirls.com stílusában készült fotóit.

4,9 - Bede

The Unicorns: Who Will Cut Our Hair When We´re Gone?

A 2003-as év kétségtelenül a kanadai pop nagy áttöréseként vonul be a krónikákba, legalábbis a jobb helyeken biztosan. És ne jöjjön itt senki Celine Dionnal, Bryan Adams-szel, de még csak a Tragically Hippel sem, mert most tényleg jó lemezeket csináltak arrafelé, bár ezek közül Európában csak a Hot Hot Heat albuma kapott komolyabb figyelmet, pedig az az óceán túloldalán már tavaly õsszel megjelent.

A kanadai elektronikus zene idei vívmányairól most nem értekezünk, a független popzene idei remekmûvei között viszont mindenképpen meg kell említeni az ellenállhatatlanul dallamos power popban utazó New Pornographers második albumát, vagy a torontói Hidden Cameras gay-folk-church-popzenéjét. Ebbõl a felsorolásból nem maradhatnak ki a montreali Egyszarvúak sem: a Unicorns elsõ komoly terjesztést kapó albuma az említett zenekarokkal ellentétben inkább az amerikai indie rockkal van rokonságban, bár semmilyen igazi trendhez nem csatlakozik.

Ahogyan azt a lemezcím is engedi sejttetni, vicces fiúkról van szó, akik amellett, hogy igyekeznek nem komolyan venni magukat, könnyednek tûnõ, de mégsem pehelysúlyú dalokat írnak. Rögtön azzal adják meg az alaphangot, hogy az elsõ szám címe I Don´t Wanna Die, de a lemez végére mégiscsak meggondolják magukat, és a Ready To Die zárja az albumot, ráadásul ez olyan hirtelen fejezõdik be, hogy kezdhetnénk aggódni, nem kapott-e szívattakot a zenekar felvétel közben. Bár elõszeretettel használnak olcsó, régi szintetizátorokat és dobgépeket, a zene döntõen gitáralapú marad, és néha még síppal vagy hegedûvel is színesítik. Be kell vallani ugyanakkor, hogy idegesítõ, amikor nagyon buzerálják azokat a szerencsétlen billentyûsöket (így a Jellycones eleje kapásból átugrandó, ám aztán az album egyik legjobb száma lesz belõle), de ez szerencsére nem sokszor fordul elõ. Az egészre jellemzõ a lo-fi szobazene hangulat, és az is elmondható, hogy a legtöbb szám béna kis játszadozásnak indul, hogy aztán egész jó dalokká váljanak. Szóval kedves és szerethetõ kis lemez, de akit zavar ez az amatõrös báj, az inkább kerülje.

7,4 - Inkei

The Wrens: Meadowlands

Az idén megjelent amerikai indie rock lemezek közül a Meadowlands kapta a legnagyobb hype-ot, gyaníthatóan jópár jenki kritikus 2003-as listáját fogja vezetni az év végén szokásos összesítésekkor. Többen egyenesen a mûfaj legnagyobb alkotásai közé sorolják az albumot, a Wrens-t pedig a Hüsker Dü, a Pixies, a Pavement és a többi óriás mellé állítanák a nem létezõ Indie Hall of Fame-ben.

Ami azt illeti, a Wrens nem hamarkodta el a lemezt, és egy négy éven keresztül készülõ albumtól talán el is lehet várni, hogy tényleg a legjobb formájában mutassa a zenekart, amelynek ez a harmadik sorlemeze, az elõzõ Secaucus még a múlt évtized közepén szerzett szolíd kultstátust a Wrensnek. Az kicsit ijesztõen hangzott, hogy a Meadowlands-szel kapcsolatban többen is az emo szót emlegették, amire vonatkozóan egyrészt évek óta sem tudom megállapítani, hogy mire is megy ki pontosan, másrészt csupa béna dolog kapcsolódik hozzá: érintkezés a hardcore mozgalommal, nagyon személyes és lúzerperspektívából írott szövegek, no és fõként kõkemény, kétségbeesett õszinteség, ami a popzenében nem mindig elõny. Nos, szerencsére a Wrens nem emo zenekar, a lemez elég változatos, amibe sajnos belefér néhány keserves lassú szám is, az albumzáró, csak zongorával kísért This Is Not What You Had Planned pedig egy olyan kurva idegesítõ üvöltéssel ér véget, hogy erre még akkor sem lehet mentség, ha ironikusnak szánták.

Elõtte persze akadnak jó pillanatok, így elsõsorban a tempós, húzós számok (Faster Gun, Shock Rock-splitter To God, Nervous And Not Me), vagy a Happy, melynek a vége kicsit emlékeztet a Pixies halhatatlan Debaserére. Ugyancsak jól áll a zenekarnak, amikor kicsit könnyedebbre veszik a figurát, és nem akarják a lelkük tartalmát mindenáron a pofánkba vágni, ehelyett írnak egy szépen csilingelõ popdalt (Ex-Girl Collection), vagy egy álmodozós, szintiszõnyeges másikat (Not So Green). A többi számon sajnos túlzottan is hallatszik az együttes bevallott szeretete Bruce Springsteen iránt, vagy az, hogy a tagok kockás flanelinget viselnek és rohamosan öregszenek. Ha mindezt számításba vesszük, még mindig nem lehet azt mondani, hogy rossz a lemez, és azért ez már valami.

7,2 - Inkei

[index: The Bug | The Cooper Temple Clause | The Distillers | The Unicorns | The Wrens]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum