1995-2006, 11. évf. #001 

zine
'Csak szórakozásból csináltam'
Interjú Miguel Manuel De Pedróval (Kid 606)

Forrai és Bede - Szeptember 25-én a Kultiplexben lépett fel Kid 606, a popkulturális szempontból legaktuálisabb elõadó, aki évek óta Budapesten járt. A koncertrõl szinte mindenki light halláskárosodással és maradandó élménnyel távozott, pedig a valójában Miguel Manuel De Pedro nevû srác csak egy laptopon játszott mindent, 92-es jungle-tól a Video Killed The Radio Star-ig. Akkor beszélgettünk vele, amikor még hallottunk, és így azt is megtudhattuk, hogy szegényre biztos senki nem figyelt oda gimnáziumban, mert most nagyon szeret beszélni. Mindenrõl, az internetes zeneletöltéstõl saját kiadóján, a Tigerbeat6-en át egészen addig, hogy mi is a baj az IDM-mel.

[index: a mainstream | IDM | mufajok | Tigerbeat6 | a punk | zeneletöltés ]



fotó: Somac
MATULA: Jól érzékeljük azt, hogy a Tigerbeat6 néhány elõadója, mint Cex vagy te már a mainstream elõszobájában van?
KID 606: Igen... nem tudom. Nem foglalkozom ezzel. A mainstreambe most kezd visszajönni minden, ami punk; szóval nem mi lettünk populárisabbak, hanem a mainstream változott talán elõnyére.

MATULA: Szeretnél bekerülni a mainstreambe?
KID 606: Hát, amióta az eszemet tudom...

MATULA: ...rocksztár akartál lenni.
KID 606: Pontosan. Ki nem? De az még, hogy vannak ilyen irányú vágyaim, nem jelenti azt, törekednék is a megvalósításukra. Vagyis attól, hogy most többen hallgatják a zenémet, nem fogom kommercializálni.

MATULA: Miért nem törekszel a mainstreambe? Félsz, hogy megváltoztat?
KID 606: Nem szoktam ezen gondolkodni, legalábbis nem tudatosan. Néha hülyeségeket álmodom ezzel kapcsolatban, de ennyi. Mindig dolgozom valamin, mert igazi munkamániás vagyok, úgyhogy nincs is idõm ilyesmin gondolkodni, vagy ezen aggódni.

MATULA: De azt csak tapasztalod, hogy népszerûbb vagy? Nyilván több felkérést kapsz remixre.
KID 606: Abszolút.

MATULA: Gondolod, hogy õszinte ez a megnövekedett érdeklõdés irántad, vagy ez csak a szokásos trendkövetés?
KID 606: Fú, azt hiszem, az idõ majd eldönti. Ha kitartóan végzed a dolgod, állandóan koncertezel, turnézol, és lemezeket adsz ki, akkor egy idõ után már nehéz lesz nem tudomást venni a létezésedrõl. Nem az a lényeg, hogy õszinte-e az érdeklõdés vagy sem, hanem hogy az, amit te csinálsz, az õszinte-e. Mert ha valaki a népszerûség kedvéért elkurvul, akkor az a furcsa helyzet áll elõ, hogy a mainstream igényei szerint kell különcnek lenni, és az szánalmas.

MATULA: A The Action Packed Mentalist Brings You The Fucking Jams albumon van egy Kylie-remixed is. Ezzel provokálni akartad a mainstreamet?
KID 606: A fenét. Csak szórakozásból csináltam. Tulajdonképpen azért csináltam egy egész albumot mindenféle popslágerekbõl szedett hangmintákkal, mert a tököm tele volt a befelé forduló, túl komolyan vett minimalista elektronikus zenével.

MATULA: Az IDM-re gondolsz, igaz? Tulajdonképpen mi a rossz az IDM-ben?
KID 606: Legfõképpen az elnevezése gáz. Nincs semmi baj azzal az elképzeléssel, hogy legyen olyan tánczene, amire nem feltétlenül lehet táncolni, de az, hogy valakik egyszerre hallgassák, táncoljanak rá és gondolatokat is ébresszen bennük, az teljesen faszság. A másik ez a gyógyegér dolog, ami hozzátapadt.

MATULA: Van egy számod, a Luke Vibert Can Kiss My Indie-Punk Whiteboy Ass - ez kigúnyolja az IDM úttörõit, nem?
KID 606: Dehogy, ez egy szörnyû félreértés. Van benne egy Luke Vibert hangminta, amit én egy tévéreklámból szedtem, és csak késõbb derült ki, hogy tõle származik. Mivel nem akarták engedélyezni, hogy a számot kiadjam, én csak azért is kiadtam, és a címmel azt üzentem, hogy bekaphatják.

MATULA: Luke Vibert vagy Aphex Twin tudnak rólad?
KID 606: Persze, már mindkettõjükkel felléptem együtt.

MATULA: Akkor vették a poént.
KID 606: Abszolút. Adtam is egyszer Vibertnek egy "I did a remix for Kid606" pólót. Luke Vibert nagyszerû zenét csinál és Aphex is.

MATULA: Venezuelában születtél. Hogyhogy nincs a zenédben semmi latin?
KID 606: Még lehet. A családom egyébként spanyol. Ami azt illeti, sok dél-amerikai zenét hallgatok, fõleg brazilt, de az nem kell, hogy a zenéd elárulja, hogy hová valósi vagy. Csak az a fontos, hogy eredeti legyél, és azt csináld, amit szeretsz.

MATULA: Mennyire vicc, és mennyire komoly a zenéd?
KID 606: Soha nem gondolkodom ezen.

MATULA: De azzal ugye tisztában vagy, hogy sokan viccnek tartják?
KID 606: Igen, de ez nem szándékos. Szeretek nevetni, szórakozni, de ha ez a zenémben visszatükrözõdik, az egyáltalán nem tudatos. Sokszor pedig nyilvánvaló, hogy komoly-e vagy sem. Mostanában próbálom egy kicsit még nyilvánvalóbbá tenni, de õszintén: egyáltalán nem célom, hogy mindenáron vicces legyek.

MATULA: A másik címke, amit rád ragasztanak a breakcore, ami szintén viccként van elkönyvelve.
KID 606: Volt már, hogy koncert után odajöttek hozzám, hogy ez nem is techno, máshol meg azt mondták a zenémre, hogy ez szimpla techno. Szóval ez egyéni megítélés kérdése. De én nem ismerek senkit, aki breakcore-nak nevezi a zenémet. Gabbának már nevezték. De ez az egész hülyeség.

MATULA: Na és az elektronikus punk jelzõvel kiegyezel?
KID 606: Abszolút.

MATULA: Az utolsó, akit így neveztek, a Prodigy volt.
KID 606: Imádom a Prodigyt.

MATULA: Kár, hogy mire ezt a jelzõt rájuk aggatták, már szarok voltak.
KID 606: Hát igen, semmi punk nem volt már bennük.

MATULA: A színpadon volt egy gitáros, legfeljebb az.
KID 606: Az elején, a ravekorszakban nagyon is punkok voltak, de amint rájöttek arra, hogy ez punk, attól kezdve nevetséges volt az egész.

MATULA: Hallgatsz punkzenét?
KID 606: Rengeteget. És Prodigyt is.

MATULA: Hogyhogy laptoppal kezdtél zenét csinálni? Nem rockzenekarba vágyik minden tinédzser?
KID 606: San Franciscóban nõttem fel, ahol annyira bevett dolog volt punkzenekarban játszani, hogy ha különbözni akartál, valami mást kellett csinálnod. Én úgy éreztem, hozzá tudnék adni valami újat, valami eredetit a punkhoz, de nem a hagyományos punkzene eszközeivel.

MATULA: Ezért sodródtál a rave színtérre?
KID 606: Igen. Mindenféle technozenekarban játszottam. De az volt a helyzet, hogy bármennyire is szerettem a zenét, a színteret, magát ki nem állhattam. Az egyik véglet a squat volt, ahol ezek a vega punkok csak ültek maguk elé bámulva, a másik meg a hatalmas rave partyk, ahová a drogos ufók jártak. Úgyhogy kiszálltam, mert nem érzetem jól magam benne.

MATULA: Miért csináltál saját kiadót?
KID 606: Ez a legpunkabb az egészben, azt hiszem, hogy mindet magad csinálsz, mert akkor az tényleg maximálisan a tiéd. Lehetnél Mariah Carey is, akinek csak annyi a dolga, hogy énekel, minden más feladatot elvégez neki az apparátus, de így a produktumnak õ csak töredék része. Én csak úgy tudok vállalni valamit, ha abban 100%-ig benne vagyok én is.

MATULA: Mi a kiadó filozófiája?
KID 606: Olyasmiket adunk ki, amit más nem merne.

MATULA: Mi vagy te a Tigerbeatnél, CEO?
KID 606: Én vagyok a tulajdonos. A kiadót vinni nem olyan nagy móka, új elõadókat felfedezni, velük dolgozni, lemezeket kiadni, az igen.

MATULA: Hogy látod a kiadó jövõjét?
KID 606: Soha nem számítottam semmire, és most sem akarom senkire ráerõszakolni ezeket a zenéket. Minden sokkal jobban alakult, mint vártam, úgyhogy most már nem is nagyon érdekel, mi lesz. Építhetném a kapcsolataimat, megpróbálhatnék sztárokkal dolgozni, vagy olyan zenét kiadni, ami tömegigényt elégít ki - sok olyasmit tehetnék, ami befuttathatná a kiadót, de nekem ez nem célom. Az a lényeg, hogy minél jobb zenéket adjak ki, hogy független maradjak, és az, hogy a kiadó mûvészi, és ne üzleti alapon mûködjön. Szóval, én dolgoznék akár Madonnával is, ha ez egybevágna a céljaimmal.

MATULA: Van olyan, akivel nagyon szeretnél együtt dolgozni?
KID 606: Nelly Furtado, õ félelmetesen jó.

MATULA: Kommerciálisan mi volt eddig a legnagyobb dobásod?
KID 606: A Depeche Mode remix, azt hiszem.

MATULA: Milyen remix felkérésre mondtál nemet?
KID 606: Olyanokra, ahol tudtam, hogy az a lényeg, hogy rajtam keresztül próbáljanak undergroundos hitelt szerezni az elõadónak. De nem szempont, hogy valami populáris-e; nem fogok nem szeretni valamit csak azért, mert játssza az MTV.

MATULA: Mi volt eddig a legfurcsább reakció a zenédre?
KID 606: Néhány hónapja játszottam Írországban, ahol egy fickó felugrott a színpadra, meztelenre vetkõzött és úgy rohangált fel-alá. Hát, az nagy volt. Általában visítani, meg kurjongatni szoktak. Vannak még az õrült rajongók.. Van egy srác például, aki az elmúlt egy év során minden héten küldött egy demót.

MATULA: Hol van a legnagyobb rajongótáborod?
KID 606: Szerintem táborról nem beszélhetünk, inkább kis sejtek vannak, szétszórva a világ minden táján. Legnagyobb számban Amerikában vannak rajongóim, de az eleve olyan, mintha 52 külön ország lenne. Európában, különösen Angliában annyi jó saját zene van, hogy mindig elcsodálkozom, ha valahova elhívnak, hogy egyáltalán ismernek.

MATULA: Talán azért is, mert a jungle és a gabba európai zenék?
KID 606: Igen, de az az érdekes, hogy Amerikában fõleg a junglisták, a gabberek meg a technósok szeretnek, rajtuk kívül mások nem igazán. Európában viszont a rajongóim sokkal nyitottabbak, õk inkább egyszerûen csak zenerajongók, akik Leonard Cohentõl DJ/Rupture-ig mindent meghallgatnak, amit érdekesnek találnak.

MATULA: Megkerülhetetlen téma az internetes zeneletöltés. Egy olyan kis kiadót, mint a Tigerbeat6 ez érzékenyen érinthet, nem?
KID 606: Ez megint olyasmi, amivel nem foglalkozom. Összetett kérdés ez, de alapvetõen én mégiscsak azt gondolom, hogy jót tesz a kiadónak, mert eljut a zenéje olyan helyekre is, ahol a lemezeinket nem tudnák megvenni, vagy mert nem kaphatók, vagy mert túlságosan drágák. Õszintén, ilyenkor nem a profitveszteség lebeg a szemem elõtt, hanem hogy megismerik a zenémet és elhívnak olyan helyekre is, amit nem is gondoltam volna, mint Lettország vagy Magyarország.

MATULA: De nyilván letöltik a Tigerbeat6 kiadványait Németországban is, ahol pedig megvehetnék õket.
KID 606: Ezért mondtam, hogy ez egy bonyolult kérdés. Itt jön be a dolog morális vetülete. Alapvetõen az a véleményem, hogy csupán a zenék terjesztési módja változott meg, és mindig lesznek olyanok, akik megveszik a lemezeket. Nem is az a legrosszabb, ha letöltik a zenéidet, hanem az, ha nem mennek el a koncertedre, mert akkor az egésznek az értelme veszik el.

[index: a mainstream | IDM | mufajok | Tigerbeat6 | a punk | zeneletöltés ]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum