1995-2006, 11. évf. #026 

cine
Vak paraszt 1.

Tamás Bence Gáspár - Sokszor éri a vád a filmkritikusokat, úgy írnak a filmekrõl, hogy nem is nézik meg õket. De szép lenne a világ, ha ez így működne, de hát sajnos nem. A filmkritikusnak ugyanis semmi más dolga nincs az életben, mint délelõttönként bemenni egy üres moziba, és megnézni a filmeket ingyen, aztán pedig a forgalmazó jóvoltából megreggelizni. Hülye volna az a filmkritikus, aki ezek után nem járna sajtóvetítésekre. Hogy mégse maradjatok kurvaanyázás nélkül, a Matula Magazin mozirovatát csak a ti kedvetekért látatlanban írjuk meg a film plakátja és rövid tartalmi ismertetõje alapján.

J A N U Á R 1 3.

Alfie (Alfie)
Színes feliratos angol-amerikai romantikus vígjáték, 2004
Rendezte: Charles Shyer; szereplõk: Jude Law, Susan Sarandon

A sztori valami olyasmi, hogy a limuzinsofõr, Alfie (Jude Law) minden, a hátsó ülésen landoló csajt megkúr, miközben valahol a lelke legmélyén õ is egy tévéfotelbe fingó, szerelemre éhes férfi. A film biztosan nézhetetlen, a rendezõ ugyanis nem más, mint Charles Shyer, akinek tehetségérõl két adat is árulkodik: 30 év alatt 8 filmet engedtek neki rendezni, a legjobbakat, az Örömapát (Steve Martin - atyaég!), illetve annak folytatását az RTL Klub és a Tv2 félévente szokta mûsorra tûzni. A film ráadásul az 1966-os eredeti remake-je, ami még nem feltétlenül lenne baj, de Jude Law-nak Michael Caine-t kellene überelnie, és bár szarok én a klasszikusokra, Law egy szemrevaló, Caine-nel szemben ugyanakkor nagyon egyszerû, nyálas köcsög. Épp ezért háborús filmbe való homokszáknak, nem pedig szerelmesbe fõhõsnek.

SZEX: Jó macák valamirevaló szexjelenet nélkül.

Az élet egy csoda (Zivot je cudo)
Színes jugoszláv(szerb-horvát)-francia romantikus vígjáték, 155 perc, 2004
Rendezte: Emir Kusturica; szereplõk: Slavko Stimac, Vesna Trivalic

Már végképp eleged van Kusturicából? Teljesen igazad van, Kusturicán is erõt vett az Almodovar-szindróma, azaz amikor a kibaszott filmkritikusok által az egekbe dicsért rendezõ jó dolgában nem tud mit csinálni, ezért inkább a bevált kliséit rendezi újra és újra. Ezzel a filmmel is ez lesz a baj, egy baszott hosszú ökörködés a délszláv válság kellõs közepén. Már a cím is gyanús, utoljára ugye Roberto Benigni rendezett hasonló címmel filmet, jól fényesre is nyalták a seggét a fesztiválokon, meg a Népszabadság szintû szellemi intézmények kultúrarovatában. Ha politikailag is tájékozottnak akarsz mutatkozni, akkor pedig azért is utálod ezt a összmûvészetieskedõ köcsögöt, mert bosnyák létére Milosevics faszát szopta, plusz volt pofája egy Arizonai álmodozók címû lószarról szóló semmit csinálni, amikor épp szétlõtték a hazáját.

DISZKÓKULTÚRA: Nyilván csak rossz pozicionálás kérdése, de én nem sokszor láttam a Mûvész mozit baseballsapkás diszkópatkányokkal megtömve, a Macsakajajon pedig így volt. Ha másért nem, ezért jó egy Kusturica-film.

Kaptár 2. - Apokalipszis (Resident Evil - Apocalypse)
Színes feliratos német-francia-angol horror, 94 perc, 2004
Rendezte: Alexander Witt; szereplõk: Milla Jovovich, Oded Fehr

Ezt a filmet meg akarom nézni, ezért nem olvastam el a tartalmát. Az elõzõ rész tartalmából: Milla Jovovichnak sikerül kimenekülnie a földalatti laboratóriumból, de pechjére a földfelszínen is átvették az uralmat az élõhalottak. A második rész nyilván a halott városban folytatódik. Csak díjazni lehet, hogy az utóbbi években visszatértek a zombis filmek, a Kaptár-sorozat viszont a rosszabbik fajtából való. A jobb sorsra érdemes Jovovichra bizonyára megint ráerõltetik a kiválasztott karakterét (ezt még az Ötödik elem fõszerepébõl örökölte, de hogy itt mi indokolja, nem világos), ami az agyoncsépelt kungfufilmes mutatványokkal ötvözve már az elsõ részben is elég röhejesen sült el. Ráadásul valamiért akkor kelet-európai punknak öltöztették fel, a plakát szerint pedig itt is valami hasonlóan vadító cuccban lesz. A film rendezõje (Alexander Witt) meg egy nímand. Hogy mégis miért nézem meg? Hát a zombik miatt, baszod!

VÉR: Na, az lesz dögivel!
RETTEGÉS: A szokásos trükk a hirtelen elõbukkanó valamivel. Elõre rettegek a rosszul animált szörnyetegektõl, amivel biztosan a film alapjául szolgáló játékhoz (Resident Evil) akartak hûek maradni.

Nagy zûr Korzikán (L'enquéte Corse)
Színes francia akció-vígjáték, 92 perc, 2003
Rendezte: Alain Berberian; szereplõk: Jean Reno, Christian Clavier


A blõd vígjátékhoz gyomor kell: vagy bejön, vagy nem. Nekem kedvencem a Csupasz pisztoly-sorozat, van aki viszont egyáltalán nem tud röhögni az ilyen filmeken. A franciák hasonló hülyeségeivel felemás viszonyt ápolok, ráadásul láttuk mi már Jean Renót borzalmas vígjátékban (Pofa be!), a rendezõ, Alain Berberian korábbi filmje, A tökös, a török, az õr meg a nõ meg egy rakás langyos fos volt. Hagyjátok ki nyugodtan.

AUTÓS ÜLDÖZÉS: A francia filmekben az autós üldözés (St. Tropez-i csendõr, A profi, Ronin stb.) kurva jó szokott lenni ám!

Messze (Uzak)
Színes török filmdráma, 109 perc, 2002
Rendezte: Nuri Bilge Ceylan; szereplõk: Muzaffer Özdemir, Mehmet Emin Toprak



Ezt a filmet sajnos már láttam. Nem szól szám, nem fáj fejem.


TÖRÖKORSZÁG EU-CSATLAKOZÁSA: Ne a mûvészfilmek befolyásoljanak, ha a filmeseken múlna, Irán már holnap a közösség tagja lenne.

J A N U Á R 2 0.

A bukás - Hitler utolsó napjai (Der Untergang)
Színes német háborús filmdráma, 150 perc, 2004
Rendezte: Oliver Hirschbiegel; szereplõk: Bruno Granz, Juliane Köhler, Ulrich Matthes

A legújabb Hitler-film magyarországi premierjét megelõzõ hõzöngés alapján nyugodtan állítható, hogy ezt a filmet meg kell nézni. A háborús filmek különben is kurva jók, a Ryan közlegény megmentése is milyen állat volt már, egészen addig persze, amíg fel nem tûnt a vásznon Matt Daemon. No, itt ez a veszély nem leselkedik rátok, inkább a francia ripacskodáson is túltevõ német érzelgõsség lehet kurva idegesítõ. Oliver Hirschbiegel ugyanis az elõzõ filmjét, az egész jóra sikeredett, hasonlóan náci tematikájú A kísérletet is a szerelmi szállal baszta el. A német filmekben a szerelmi szál ugyanis képtelen kigabalyodni az ifjú Werther és a csokoládéreklámok naiv romantikájából, amitõl a tisztességes embernek azonnal hányingere lesz. Persze Hitler meg a szerelem, haha, de azért várjátok ki a végét. A csávó különben a Rex felügyelõ junior változatának egyik részét is jegyzi.

HOROGKERESZT: Biztos lesz annyi, mint az állat, az összes tiltotturalmijelkép-ellenzõ köcsög bekaphatja az összes faszomat, de jó lesz!

Az ifjú Churchill kalandjai (Churchill - The Hollywood Years)
Színes angol vígjáték, 84 perc, 2004
Rendezte: Peter Richardson; szereplõk: Neve Campbell, Christian Slater

Ez a film biztosan jó lesz, mert vicces az alapszitu: Churchill jó arc volt, csak hát nehéz hollywoodi hõsként elképzelni egy dagadt britet, amint szivarral a szájában náci seggeket rugdos. Itt jön a képben a Christian Slater, és már minden klappol is. A rendezõrõl ugyan nem tudok semmit, de egy korábbi filmjének eredeti címe (A tévedések pápája - The pope must die) és tartalma (Egy idióta börtöntölteléket választanak meg Pius után pápának.) alapján csak jó arc lehet.

BUZIVICC: Egy amerikai kritikus azon hüledezett a film kapcsán, hogy a poénok csak a szex meg a buzik körül pörögnek - már csak ezért is érdemes megnézni!

József és testvérei - Jelenetek egy Parasztbibliából (József és testvérei - Jelenetek egy Parasztbibliából)
Színes magyar játékfilm, 100 perc, 2003
Rendezte: Jeles András; szereplõk: Hunyadkürti György, Nyakó Júlia

Jeles András nehéz ügy: újabban nézhetetlen filmeket csinál, viszont õ jegyzi minden idõk egyik legjobb magyar filmjét, A kis Valentinót. A József és testvérei viszont a nézhetetlen filmjeinek sorát szaporítja, ugyanis az egész úgy ahogy van, árnyjáték. Ha felizgat a Biblia, akkor nyert ügyed van, egy mise pont 100 perc, és legalább annyira ezen is lehet unatkozni. Jelesnek nagyon mélyenszántó gondolatai vannak, csak szerinte lehet nézhetetlen filmet csinálni, szerintem meg nem.

BIBLIA: Kocsis atya szemináriumára járóknak csak ajánlani tudom!

A tûzbõl nincs kiút (Ladder 49)
Színes feliratos amerikai akcióthriller, 105 perc, 2004
Rendezte: Jay Russell; szereplõk: John Travolta, Joaquin Phoenix

Ti is észrevettétek, hogy újabban mekkora arcuk van a tûzoltóknak, az élet valódi hõseinek? Lassan már a rendõröknél is keményebbeknek hiszik magukat, pedig csak egy baltájuk, meg légzõkészülékük van. Az oké, hogy 2001. szeptember 11-én ott voltak a szeren, de inkább az lett volna meglepõ, ha hanyatt homlok elmenekülnek, mint az, hogy a munkáltatóval való megállapodásuk szerint megdolgoznak a pénzükért. Amúgy is körül vagyunk véve ezzel a kutyatekintetû, ostoba életmentõsdivel, amitõl már a Vészhelyzetben is rosszul vagyok, hogy a Harmadik mûszakról ne is beszéljünk. Valójában nem is értem, minek rendeznek egy egészestés filmet tûzoltókról, biztos vagyok benne, hogy az amúgy rendben lévõ Harmadik mûszak minden második epizódja ütni fogja ezt a filmet. Azon meg ne csodálkozzunk, hogy John Travolta újabb hasalását is megnézhetjük, ez a csávó képtelen magára találni azóta, hogy a Kill Bill fõszerepét nem õ, hanem Uma Thurman kapta meg Tarantinotól.

BOROSTÁS FÉRFIÁLL: Ügyesen koszolt és felhorzsolt férfiarcok a vásznon, nedves bugyikat a nézõtéren hallucinálok magam elé.
LÁNGOLÓ EMBER: Na, ez jó kérdés, hogy lesz-e õrjöngve lángoló áldozat, pedig ezt a filmet csak a látvány mentheti meg.

Válótársak - Talár igen, talár nem (Laws of Attraction)
Színes feliratos amerikai-ír romantikus vígjáték, 90 perc, 2004
Rendezte: Peter Howitt; szereplõk: Julianne Moore, Pierce Brosnan

Pierce Brosnan és Julian Moore meglepõ párosítás, ezek eddig legfeljebb díjkiosztókon találkoztak. Vajon a mûmájer képes-e meghódítani Hollywood egyik legjobb redhead mature-jét? És mégis hogyan képzeli? Mert, hogy a Válótársak felejthetõ egy film, abban biztos lehetsz. A sztori röviden: a két válóperes ügyvéd egy közös ügy kellõs közepén, egy görbe éjszaka után összeházasodva találják magukat. Könyörgöm, csak azt ne süssék el a végén, hogy a nagy szerelemben lebeszélik az ügyfeleket a válásról. Ezt a filmet nyugodtan hanyagolhatod, elég lesz majd az HBO-n, vagy egy kereskedelmi tévén megnézned a vasárnapi ebéd közben, muter is díjazni fogja, hogy nem a VH1-t kell bámulnia.

TÁRGYALÓTEREM: Ha a tisztességes amerikai ügyvédfilmekhez hûen lesz jól összevágott adok-kapok a tárgyalóteremben, a film egyik fele már nézhetõ is.










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum