1995-2006, 11. évf. #024 

zine
Zenebuzik 22.

Matula Magazin - Green Day: American Idiot; Joey Beltram: Rising Sun; M.I.A./Diplo: Piracy Funds Terrorism Vol. 1; Of Montreal: Satanic Panic In The Attic; Sylvie Marks & Hal 9000: Krazeee;

[Green Day | Joey Beltram | M.I.A./Diplo | Of Montreal | Sylvie Marks & Hal 9000]

Green Day: American Idiot

Bármennyire is furán hangzik, de tíz éve még úgy tûnt, hogy a világ akár még normális is lehet a nem túl távoli jövõben. Amerikában például nem túlzottan érdekelt senkit, hogy éppen ki az elnök, és a magyar fiatalok sem a kórházprivatizációról vitatkoztak, hanem inkább arról, hogy most akkor punk-e a Green Day vagy sem. Az már más tészta, hogy elég hülye a kérdés, mert nem ez a lényeg. Amúgy sem lehet erre rendes választ adni, hiszen stílusjegyeit tekintve igenis punkzene, a szerepe és az ideológiája viszont nyilván össze sem hasonlítható a Sex Pistolséval.

Na és akkor mi van? Hát az, hogy a Dookie egy remek poplemez lett, amibõl megérdemelten adtak el milliókat világszerte. A három kaliforniai, unatkozó kisvárosi gyerekbõl alakult Green Day a Nirvana utáni amerikai rockzene talán legnagyobb sikersztorijának fõszereplõje, generációjuk egyik legnépszerûbb és - kár tagadni - legfontosabb zenekara, akik a klasszikus brit punk dallamosabb hagyományait kaliforniai mázzal bevonva nyerõ keveréket alkottak, és ráadásul Billy Joe Armstrong még jó dalszerzõ is. Oké, engem például idegesít a modoros amerikaiság a hangjában, de lehet, hogy ha ugyanezeket a dalokat egy birminghami proli énekli, akkor én lennék a legnagyobb rajongójuk. Lehet õket utálni amiatt is, mert utat nyitottak a Blink 182, vagy pláne a Good Charlotte és a Busted fémjelezte tini-pop-punk sztárzenekarok számára. Amikor azonban a Longview vagy a Welcome To Paradise még tíz év után is kurva jó számoknak tûnnek, akkor kit érdekel mindez?

Az már kezdetben világos volt, hogy a Dookie sikerét sosem tudja megismételni a zenekar, a késõbbi lemezek viszont általában egy-két jó számon kívül közepesre sikerültek, aminél azért több van bennük. Ezt bizonyítandó idén megcsinálták a legambíciózusabb lemezüket, egy a The Who ihlette koncept albumot, amely - állítólag - hûen tükrözi a szeptember 11. utáni Amerika paranoiáját és elszigeteltségét. Nos, ezt nem igazán tudom megítélni, de az biztos, hogy az egyre cikibb Bush-cseszegetés ellenére az American Idiot egy korrekt mainstream rocklemez, jobb annál, amit a klisészerû címadó szám alapján gondolhatnánk. Nem feltétlenül a két kilencperces dal vagy éppen a komolyabb témaválasztás miatt, hanem mert általánosságban jók a számok. Becsúszik ugyan egy-két nyálasabb lassú, meg pár stadionrock-ízû eresztés is, de soha rosszabbat.

7,0 - Inkei

Joey Beltram: Rising Sun

Joey Beltram azon kevés kilencvenes évekbeli technoproducerek közé tartozik, akik alatt a pultban minden technós kislány szívesen meghúzódott volna egy esetleges nagy keggyel megengedett hand-job reményében. Ha másért nem is, de legalább az 1994-es Warp-os Caliber EP miatt, majd négy évvel késõbb azért, hogy ugyan játssza már a Ball Parkot. A New York-i legenda az Energy Flash, a Caliber, a Game Form, az Instant és egyéb mérföldkövek után egy újabbat tesz le idei, a Tresor égisze alatt kiadott Rising Sun albumával, ezúttal milliónyi alteregóját sutba dobva, a saját neve alatt.

Tipikus Beltram: agyfûrészelõ magasak, amelyek az adott track végére végül visszaültetnek a székedbe, filteres funky érzést hagyva maguk után. Komoly backflasht élhetnek meg a kiöregedett ex-technósok, akik hiányolják a mai darabokból a kilencvenes évek levegõjét, azonnal kapok is a katéter és az oxigénpalack után. Érdemesebb viszont a CD után kutatni, hiszen az LP csak hét tracket tartalmaz, ezzel ellentétben a CD-n szerepel három további bónusz szám is.

Sokan nyögnek emiatt, de az album egy nagy überalles nosztalgiateknó, Beltram szerencséjére az utóbbi tíz évben egy hangyakukinyit se változott. Legendás producer és legendás label, ugyanannyi energiával, mint az elõzõ évezredben, abból a korból, amikor még nem volt divat technóra sípolni, csak a "sunshine, nyalóka és feeling"-életérzés.

8,3 - Lednitzky

M.I.A./Diplo: Piracy Funds Terrorism Vol. 1

Amikor hamarosan a 2004 végi év legjobb lemezei listám állítom össze, M.I.A. nem lesz az elsõ helyen, sõt, szerintem az elsõ tízben sem. Viszont ha 2004 legmodernebb lemezét kellene megjelölnöm, akkor egészen biztosan a Srí Lanka-i származású brit MC-csajra szavaznék.

Elõször is, ez tulajdonképpen nem is egy lemez, legalábbis a szó múlt évezredbeli értelmében semmiképpen. M.I.A. elsõ nagylemeze csak valamikor 2005-ben jelenik meg, ez azonban nem zavarta õt abban, hogy már jóval elõtte piacra dobjon egy csakis CDR formátumban terjesztett hanganyagot, a Big Dada (Ninja Tune hiphop-offshoot, parasztok!) egyik legjobb dídzséjével, Diplóval.

Kevés szakkifejezést lehet olyan jogosan gyûlölni, mint a world musicot, normális ember már az ilyen kategória alá besuvasztott lemezek borítójától rosszul lesz, nyolcvan éves román hegedûs száznyolcvan kilós kubai énekesnõvel, pfúj. A world musicnak normális esetben a világ összes pontjáról összeszedett zenék egybegyúrt legjavát kellene jelentenie, mint például a Mano Negránál. A Piracy Funds Terrorism a lehetõ legjobb értelemben vett world music, Diplo egészen kiváló selector. Elõször is itt vannak a slágerekbõl összelopdosott sample-ek, amelyek miatt ez a lemez legálisan soha nem jelenhetne meg. Jay-Z, Missy Elliot, Bangles, Eurythmics. Mellettük azonban ott van a fél világ partizenéje, jamaikai danchalltól indiai Bollywood-giccseken át a sambát a brazil gettókban helyettesítõ hiperbunkó baile funkig. Az egész pedig résmentesen alkot végig élvezhetõ egészet, ha nem mi lennénk a Matula, most valami hangulati ívrõl meg tökéletese dídzsé-skillekrõl hadoválnánk.

Az ezerféle zene között a malter pedig M.I.A., aki Dizzee Rascal óta a legizgalmasabb ritmusosan beszélõ angol. A férfiak úgy általában kapják meg a magukét, legyen szó az elõzõ esti kalandról vagy valami szemét politikusról, és úgy általában is meglehetõsen jó képet kapunk arról, milyen lehet London elsõ számú csajrapparének lenni.

9,1 - Bede

Of Montreal: Satanic Panic In The Attic

Eddigi egyetlen találkozásom ezzel a zenekarral a kultikus The Gay Parade címû lemez volt, és akkor úgy gondoltam, ez az egy album bõven elég is az Of Montrealból. Szimpatikus zenekarnak tûnt, és az is nyilvánvaló volt, hogy Kevin Barnes (aki kis túlzással az Of Montreal maga) képes remek dallamokat írni, viszont az ötletes hangszerelés, klasszikusan kidolgozott vokálok és viccesen idétlen szövegek ellenére rettenetesen fárasztó zenét csinál. Erre idén meg kiad egy olyan lemezt, amit egyszerûen nem tudok megunni.

A zenekar onnét kapta a nevét, hogy Kevin Barnes-nak volt egy csaja Montrealból, amúgy amerikaiak, és a hatvanas évek pszichedelikus popzenéje iránt határozott szimpátiát mutató Elephant 6 kollektíva tagjaként szereztek nevet az indie pop világában. Átlag évente jelent meg lemezük, és bár szép fokozatosan fejlõdtek mindegyiken, mégis sikerült mindenkit meglepniük az új albummal. A Satanic Panic In The Attic ugyanis alig hasonlítható össze a korai Of Montreal amatõr fílingjével, bár a dallamvilág, a lehetetlen számcímek, a dalok vidám tónusa és Kevin Barnes énekhangja azért mutatja, hogy ugyanarról az együttesrõl van szó. Komoly különbség viszont, hogy a számok úgy szólnak, ahogyan egy mai popzenekartól elvárná az ember. Nem is arról van szó, hogy némi elektronika is fûszerezi a lemezt, hanem hangsúlyos szerepet kapnak olyan hangszerek, mint a basszusgitár vagy a dob, míg a régi Of Montrealnak mintha nem is lett volna ritmusszekciója.

És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a 45 percbe és 14 dalba mennyi ötletet, játékosságot és dallamot sûrítettek, pedig ez volna a lényeg. A hatvanas évek- és pszichedelikus hatásokat számos más egészíti ki (õk maguk új hullámról és afrobeatrõl beszélnek...), gyakran egy számon belül több is. Az albumnyitó retrofuturista Disconnect The Dots például rögtön egy csoda, de akkor mit mondjunk a Rapture Rapes The Muses újhullámos lüktetésérõl, a tökéletesen összerakott My British Tour Diary-ról, vagy az ellenállhatatlan nekrofil-himnusz Chrissie Kiss The Corpse-ról? Az albumzáró Vegan In Furs kórusa valóságos fináléként búcsúztatja az év egyik legkedvesebb és legjobban sikerült poplemezét, mi pedig kénytelenek vagyunk megállapítani, hogy Kevin Barnes félõrült szobazsenibõl szép csendesen megkerülhetetlen dalszerzõvé vált. És ráadásul már nem is idegesítõ.

8,8 - Inkei

Sylvie Marks & Hal 9000: Krazeee

A remixek után itt az album, Németország egyik legelfogadhatóbb fiú-lány producerpárosától. Se szívlágyító marketingfogás karonülõ kisgyerekkel, mint a Station Rose-nál, se cseppfolyós rágógumizás, mint a 2Raumwohnungnál, sõt, még a "szerelmes vagyok, te vagy a pici szivárványom"-típusú atombombát sem vetik be, ahogy a Liebe ist Cool.

Hal 9000, a Gigolo Records-ot is megjáró rostocki fiatalember és a nem szép, de legalább szõke Sylvie Marks több, mint tíz éve DJ-zik és több-kevesebb rendszerességgel ad ki közös zenéket Hal 9000-el Ellen Allien Bpitch Control labelén, ahol ez az album is megjelent. Az évek alatt olyan közös EP-ket adtak ki, mint a Baby Take Me A Little Bit Higher, a We Electric, vagy a Bad Woman Meets Zen On The Street, amelyek kiváló termõtalajt adtak a néhol kissé off-beat, úszós, vagy inkább pop felé hajló nagylemeznek. A végtermék klubbéli táncgerjesztõ funkcionalitását tökéletesen betölti, habár kategorizálni igen nehéz, hemzseg a minimál-groove-októl és az acid bassline-októl, meg itt-ott ez elektrós csilingeléstõl.

Nincs rajta semmi meglepõ, meghallgatás, elfelejtés, de azért örülni lehet, ha megtaláláskor látni, hogy ilyen is van. Maximum azoknak extra, akik még mindig, és kiolthatatlanul égnek a Berlin-mitte lázában. Ellen Alliennek pedig fasz you, mert a néhány éve még iránymutató Bpitch Control sokak nagy sajnálatára egyre sablonosabb lesz, ahogy közeledik a századik megjelenése felé.

5,3 - Lednitzky

[Green Day | Joey Beltram | M.I.A./Diplo | Of Montreal | Sylvie Marks & Hal 9000]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum