1995-2006, 11. évf. #023 

zine
Zenebuzik 21.

Matula Magazin - The Delgados: Universal Audio; Michael Mayer: Touch; Ricardo Villalobos: Thé Au Harem D´Archiméde; Soft Pink Truth: Do You Want New Wave or Do You Want the Soft Pink Truth?; Super Furry Animals: Songbook;

[The Delgados | Michael Mayer | Ricardo Villalobos | Soft Pink Truth | Super Furry Animals]

The Delgados: Universal Audio

A Napster és Soulseek elõtti idõkben még sokkal izgalmasabb volt minden. Öt éve sok jót olvastam például egy Delgados nevû glasgow-i zenekarról, és annyira kíváncsi lettem rájuk, hogy az Angliába utazó húgommal megvetettem az együttes Peloton címû lemezét. Mondani sem kell, teljesen másra számítottam, de aztán rá kellett jönnöm, hogy bizony egész jó kis együttes ez. Hozzá kell tenni, a cédé megrendelésében John Peel rajongása is komoly szerepet játszott.

Sok másik nagy zenekarhoz hasonlóan ugyanis a Delgados karrierjét is a múlt héten elhunyt BBC legenda rakta sínre. A rádiós disc jockey fedezte fel a négytagú együttest, és a Pull The Wires From The Wall címû dalukat késõbb az 50 kedvenc száma közé sorolta. Ez a szám szerepelt is az elsõ komolyabb terjesztést kapó albumon, a Peloton-on, amelyen folkos ártatlanság és a My Bloody Valentine zajkavalkádja ötvözõdött egyedien. Ezután szeretett bele a zenekar a Flaming Lipsbe, és az õ producerüket, David Fridmann-t szerezték meg a soron következõ két albumra is. Ebbõl az elsõ The Great Eastern meghozta a kritikai áttörést és a Mercury-díjra jelölést is, míg a 2002-es Hate hozta ugyan a formát, de nem mutatott lényeges fejlõdést.

Az idén õsszel megjelent Universal Audio vízválasztónak tûnt: félõ volt, hogy ha nem sikerül váltani, akkor örökké a nagyok körül keringõ, kedves kis szatellitzenekar marad ez az ígéretesen induló, szimpatikus kvartett. Szerencsére az aggodalmak alaptalanok voltak: a lemez szakít az elõzõ két album monumentális hangzásával, és nem csak az eddigi legjobb, de egyszersmind a legkönnyebben befogadható anyaguk lett. Mindkét énekes fejlõdött: az elsõsorban a szomorkásabb vonalon erõs Emma Pollock könnyedén viszi a könnyed, slágeres dalokat is (Everybody Come Down), és most a régebben néha erõtlennek tûnõ Alun Woodward számai is hibátlanok (Is This All I Came For). Igaz a legjobb megint az, amelyben mindketten énekelnek (Girls Of Valour). A hangszerelésben visszaszorult a nagyzenekar, maradt a klasszikus gitárpop, helyenként billentyûsökkel, vonósokkal kiegészítve.

A Delgadosban mindig is meglevõ potenciál ezzel a lemezzel végre teljesült: a melankolikus, egyedi hangzásvilág végre valóban egységesen elsõrangú dalszerzéssel párosult, ez pedig bõven elég ahhoz, hogy az év legjobb albumai közé soroljuk a Universal Audio-t.

8,7 - Inkei

Michael Mayer: Touch

Tíz év dídzsézés és a német minimal-kiadás és -disztribúció gyökerének elültetése után a DJ-pulton való fetrengés és az ujjatlan felsõbõl kilógó, csaholó hónaljkutyák kölni királya, Michael Mayer végre rávette magát, hogy kiadja elsõ önálló szerzõi albumát.

Meglepõ, de majdhogynem régimódinak tûnhet az ötvenkét perces nyolctrekker úgy egészében, napjaink übermensch microsampling divatjához képest. Mayer szerencséjére itt sem hagyta el a produceri nevéhez szorosan kötõdõ elemeket és íveket. Nevezzük nevén az elsõre laposnak tûnõ, szédelgõs indítást, az azt követõ dallamkiállást és a az ipari agyszeletelõ magasakkal rendelkezõ, teknódiszkó veretésbe torkolló forgószeles felpörgetést. Amit nagy bánatomra a kritikaleadásig sajnos nem sikerült kideríteni, az az, hogy vajon a Lovefood címre hallgató suttogós szellemvokálos darabba AGF segített-e be, hiszen maga a hang megtévesztõen hasonlít Antye Greie-ére, de erre sajnos semmilyen utalást nem találtam széles e világon.

Maga az album inkább klubbéli felhasználásra lett belõve, és Mayer már amúgy is sokszor bebizonyította nekünk, hogy tud jobbat is akár, mint egy harmadik próbálkozásra kiköpött, három hét alatt befejezett album. A Touch rendben van, de semmi korszakalkotó, ez pedig a várakozások fényében azért csalódás. Talán a többi melója vonta el a figyelmét, talán eleve nem olyan jó zeneszerzõ, mint dídzsé, de ennél a lemeznél legalább egy tucat sokkal jobb jött már ki ebben a mûfajban - éppen Mayer kiadóinál. De ne legyünk negatívak: a kölni mester egy évtizedes munkássága megérdemel annyi tiszteletet, hogy pom-pomként lengessük a levegõben a Herr Mayert ünneplõ szivárványszínû hónaljpamacsokat.

6,3 - Lednitzky

Ricardo Villalobos: Thé Au Harem D´Archiméde

Sejthetõ volt számomra a dátum, és mégis, amikor meghozta a posta az albumot, melynek a nevét se mondtuk ki babonából, bármelyik izzadásgátló reklámjába behurcolhattak volna öntudatlanul aggódó, hidegrázásos-izzadó, kitágult pupillájú óvónõként.

Izzadó tenyérrel és szívroham-közeli állapotban ízlelgettem a mainstream-minimal Év ´Kibaszott´ Albumát, miközben baltával se tudtam kiverni a fejembõl Arkhimédesz "Minden vízbe mártott test a súlyából annyit veszt, amennyi az általa kiszorított víz súlya" törvényét, ami jelen esetben hatalmas mennyiségû vizet jelképezhet.

A lassú építkezés és a pszichedélia szuperszexi mestere az Alcachofa után újfent egy vudu-gyûjteménnyel állt elõ, flamencoval és névhez köthetõ csodaszép szabályosan gömbölyû bassline-okkal. Emocionális matematika az elsõtõl a kilencedik számig, otthoni hallgatásra szánva. Jobb vigyázni, hiszen mélyebb, mint az elõzõ album, több idõ kell a megértéséhez, mint az Alcachofához kellett, viszont bekap, mint egy húsevõ virág.

Igazság szerint, itt az idõ hadat üzenni mindazon makimajmoknak, akik átestek a magasabb tudatszint felsõ küszöbének legtúlsó oldalára, és azok elõtt borulnak térdre, akik a villamoson ülve szerkesztenek zenét mindenféle hardware nélkül. Ha több józan eszem lenne, láncfûrésszel rohannék a világnak, de nem lehet, mert Villalobos tiltott fáinak dallamaiból kinyúló ágak a kezemre csapnak.

Villalobos, a farkas Santiago de Chile városából, határozottan egy vajákos, bár saját állítása szerint csak a gyermekkori Pinochet-rém elõl való sikeres családi menekülés emlékképeivel, növénytannal és matematikával ütközött nála a deutsche welle. Míg másoknál unalmassá válhat ugyanazon a témán lovagolni évekig, Ricardo annyira elkapta a 808-ast, hogy megtarthatná a jó szokását, miszerint nem is engedi el soha.

9,8 - Lednitzky

Soft Pink Truth: Do You Want New Wave or Do You Want the Soft Pink Truth?

Rövid sztori: A Soft Pink Truth második lemeze igazán kiváló, töltse le aki teheti.

Hosszú sztori: Évente ötmillió olyan lemez jelenik meg, amelyrõl készítõi sem gondolják komolyan, hogy szellemi termékük a haverjaikon meg néhány zenebuzin kívül bárkit is érdekelhet. Ezeknek közös jellemzõje, hogy tele vannak obskurus utalásokkal, duplán csavart szubkulturális viccekkel és legtöbbször jó sok feldolgozás van rajtuk, mert az igazi zenebuzi semmit sem szeret annyira, mint egy csak általa nem elfeledett szám noise-jazz átiratát.

A nagyon hosszú címû második Soft Pink Truth lemez tökéletesen megfelel a fenti követelményeknek. Elõször is mind a tíz száma feldolgozás, ráadásul olyan korai punkszámoknak, amelyek közül a Minor Threat Out of Step-jén kívül még nálunk kulturáltabb országokban sem szokás egyiket sem fejbõl fújni.

A Soft Pink Truth név valójában egy embert, a kaliforniai kísérleti elektronikában utazó Drew Danielt takar, aki ezt az aliast használja táncos, a miami bass-tõl a glitch-ig minden kurrens stílust végigzongorázó projektjére. Danielrõl nehéz nem tudni, hogy meglehetõsen harcosan éli meg saját homoszexualitását, pályája kezdetén pedig go-go táncosként kereste meg a napi betevõt.

Ennek megfelelõen a DYWNWODYWTSPT lemezen is izgalmas szexuális játékokban vehet részt, akinek van füle az ilyesmihez. Itt van például az Angry Samoans Homo-sexual címû számának átirata. Ami egy homofób sláger volt a nyolcvanas évek legelején, de már az eredeti verziót is viccbõl írta a dühös polgárpukkasztásban utazó Samoans. Daniel pedig még egyet csavarva meleg klubslágert faragott belõle. Az igazi vicc viszont nem ez, hanem hogy a szám úgyis tökéletesen fülbe mászik, ha fogalmunk sincs errõl a sok marhaságról. A Nervous Gender militánsan leszbikus punkegyüttes Confession címû számának elektrósítása pedig még ennél is jobb, akkora floorfiller, mint egy ház, viszont az a refrén, hogy "Jesus was a cocksucking jew from Galilee". Danielnek tökéletesen sikerült megtalálnia az egyensúlyt a belterjes okoskodás és a szélesebb közönség által is élvezhetõ puttyogás között, ennek megfelelõen pedig lemeze igazán kiváló, töltse le aki teheti.

8,8 - Bede

Super Furry Animals: Songbook

Rögtön az elején szögezzük le, hogy ez a lemez csak azért nem tízes, mert az már valami földöntúlit, a popzene határain túlmutatót sejtet, egyszóval elõítéleteket generál, pedig ez csak hibátlan számok gyûjteménye, semmi több.

Ezen a lemezen az utóbbi tíz év legnagyobb együttesének legjobb számai - sõt, slágerei - hallhatók. Ez a zenekar a Super Furry Animals. Walesi zenekar, öt tagja van, és bár mindannyian teljesen hülyék, nagyon viccesek. Itt a Matulán többször is emlegettük már õket, és bátran ajánlható, hogy ha valaki még mindig nem hallott tõlük semmit, akkor szerezze be ezt a válogatást. Igazából nem lehet vitatkozni a válogatási elvvel sem, tényleg a majdnem tízéves pályafutás legsikerültebb számait tették rá a lemezre: az összes kislemez A-oldalát, és még egy-két fontosabb dalt. A legõrültebb dolgok ugyan értelemszerûen hiányoznak, mégis majdnem teljes képet kaphat a hallgató a szuperszõrösök életmûvérõl. Ha csak egy számban próbálnánk meg összegezni mindezt, akkor az az albumzáró Blerwytirhwng? lehetne. Ugyan a kisebbségben levõ, walesi nyelven énekelt dalok közé tartozik, és eredetileg csak kislemez B-oldal volt, mégis egy csoda a hosszú és elszállt, hangszeres bevezetõtõl kezdve a tökéletes vokálokon át az ipari zajokba fulladó befejezésig (arról nem is beszélve, hogy egy lemeznyi "hook" van belezsúfolva ebbe az egy ötperces számba).

Arról, hogy melyik is volt az SFA legjobb albuma, megoszlanak a vélemények: jómagam az elsõre szavazok (Fuzzy Logic), ellenállhatatlanul dallamos és ötletes lemez. Az ezt követõ Radiatorból nekem kicsit hiányzik ez a lendület, de nagy klasszikus az is. A harmadik Guerrilla a legeklektikusabb és kiszámíthatatlanabb, itt a legtöbb az elektronika, ennek ellenpontja volt a csendes, walesi nyelvû Mwng. Abban már inkább egyet szokás érteni, hogy a legutóbbi két lemez - a Rings Around The World és a tavalyi Phantom Power - már nem ugyanaz a kategória, mint az elsõ három (vagy a korai B-oldalakat összegyûjtõ OutSpaced). Persze simán vállalható mindkettõ, de már nem zseniálisak, "csak" jók.

És itt van a kutya elásva: a kilencvenes évek ún. nagy brit zenekarai közül egyetlen másik sem mondhatja el magáról (és amerikai sem nagyon), hogy hiba nélkül csinált végig egy évtizedet, hogy ezalatt egy percig sem vette magukat komolyan, és hogy fejlõdése ezalatt töretlen maradt.

9,9 - Inkei

[The Delgados | Michael Mayer | Ricardo Villalobos | Soft Pink Truth | Super Furry Animals]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum