Outkast: Speakerboxxx/The Love Below
Túlzás nélkül ez az év egyik legjobban várt lemeze, fõleg mert tudtuk elõre, hogy mindjárt kettõ lesz: egyet Big Boi, egyet Andre 3000 jegyez. Mi történik, ha különválasztjuk az Outkast összetevõit? És fõleg: lehet-e überelni a neo-pszichedelikus-drum'n'bass-funk-rock-rap mestermûvet, ami a Stankonia volt?
Az elsõ kérdésre a válasz: ugyanaz, mint amikor a tojás fehérjét szétválasztjuk a sárgájától. A tojás sárgája jelen esetben Big Boi, a duó fajsúlyosabbik, földhözragadtabbik fele, õ a sztrít és õ a funk az Outkast földönkívüli Dirty South-hiphopjában. Ehhez mérten az õ albuma, a Speakerboxx egy hagyományos értelemben vett raplemez, a Big Boi produceri elszálltságára jellemzõ zsánerkavalkáddal és bulihangulattal, a déli rapperektõl megszokott pozitívan laza, belassult és betépett állapotban, minden élethelyzetre pozitívan reagáló attitûddel. A mondanivaló - szociális érzékenység, Busht ostorozó társadalomkritika, mûmájer rapperek disselése, seggrázás és csajozás - ugyan sablonos, de legalább nem demagóg és szájbarágós, továbbá meglepõen jó a humora, fõleg a közjátékokban. Amikor a még beszélni alig tudó kislányát rappelteti a stúdióban, az kifejezetten vicces. Viszont a zene annál zsírosabb és fûszeresebb: van itt electro-booty-techno (Ghetto Music), csípõs szószos rap-rock (Bust), ügetõ dili-funk (Church), gospelkórus (War), lustán buja r'n'b, meg ki tudja mi minden még: laktató, mégis könnyen fogyasztható. Csak egy valami hiányzik innét, igaz, azt megkapjuk külön szervírozva: Andre 3000 excentrikussága.
A rap dandyje, a hiphop bohémje nem hazudtolja meg önmagát, és egy egész lemezen át az - a tojás-hasonlat miatt muszáj - élet habos oldalát ecseteli: a nõket, na, és a hozzájuk fûzõdõ viszonyát-viszonyokat, méghozzá hol elviccelve, felületesen, hol túljátszott költõi felhanggal, esztétai magasröptûséggel (ami vagy szándékos vagy nem, lehetetlen eldönteni), hol igazi soul manként mélyenszántóan, mély érzésekkel. Ráadásul teszi mindezt olyan bizarr entertainer módban és zenei stílben, mintha Frank Sinatra, Prince és Squarepusher génjeibõl keresztezték volna: szving, drill and bass és P(rince)-funk adja a The Love Below zenei vadhajtását, megfejelve némi dzsesszrockos gitárnyûvéssel, nagyzenekari vonóskísérettel, és akusztikus gitáros poppal. Ebben az artisztikus csapongásban egyik véglet a Hey Ya tökéletes slágere, a másik a My Favourite Things dzsessz sztenderd drill and bassesítése áll, a kettõ között pedig egy igazi különc enyhén teátrális sziporkázása hallható.
Tizenegy együtt töltött évük és a fentiek alapján nyilvánvaló, hogy összehasonlításnak semmi értelme, de azért sommásan kijelenthetjük: együtt még jobbak. A második kérdésre a válasz pedig: igen.
8,5 - Forrai
[index: Basement Jaxx | Belle & Sebastian | Chicks On Speed | Knifehandchop |
Peaches | Outkast ]