1995-2006, 11. évf. #001 

zine
Zenebuzik 1.

Matula - Basement Jaxx: Kish Kash; Belle & Sebastian: Dear Catastrophe Waitress; Chicks On Speed: 99 Cents; Knifehandchop: Rockstopper; Peaches: Fatherfucker; Outkast: Speakerboxxx/The Love Below.

[index: Basement Jaxx | Belle & Sebastian | Chicks On Speed | Knifehandchop | Peaches | Outkast ]

Basement Jaxx: Kish Kash

Simon Ratcliffe és Felix Buxton duója a '99-es Remedy óta javítja saját csúcsát az oltári party-lemezek készítésében. House, amire pogózni lehet.

A Basement Jaxx tagjai megrögzött eklektománok, akik annyi stílust kevernek zenéjükben, hogy az már saját egyedi hangzásnak számít. Jaxxék esetében az alap a nyers és kemény New York-i house (á la Dj Sneak vagy Armand Van Helden), erre jött a Remedyn hiphop, filterezett diszkó, 2 step, ragga és r'n'b, na meg a latin hatások (amik saját, korábbi Atlantic Jaxx címkés kiadványaikat jellemezték). Az egy fokozattal poposabb Rootyn a jelenleg dívó huligán house-t (Audio Bullys és társaik) megelõlegezve punk, P-funk, mariachi, blues, electro és keleti hatások következtek - a kavalkád olyan színes, hogy szinte minden egyes számot a house valamilyen alfajaként lehetne jellemezni. Lehet-e ezt még fokozni? Biztosan, de szükséges-e? Nem biztos.

A két pince-klubber a harmadik albumon nem mutat fel új színeket - azért talán az electro egy árnyalattal hangsúlyosabb. Ehelyett a Rooty palettájával dolgozik erõteljesebben: eggyel nagyobb a buli-faktor, több a vendégsztár, akik közül Dizzee Rascal és a punk-house stílszerûsége miatt Siouxsie Sioux a vállalható, Me´shell NdegéOcello, Norah Jones és az N' Sync-es JC Chasez a "hmm, ebben a kontextusban mindenesetre érdekes" kategória. A Kish Kash azonban még frenetikusabb, még kakofónabb, még ellenállhatatlanabb az elõdjénél. Ha nekünk diszkónk lenne, most ez szólna benne megállás nélkül.

9,0 - Forrai

Belle & Sebastian: Dear Catastrophe Waitress

Kicsit kínos szeretni ezt a zenekart. Talán, mert a szüleimnek is tetszik? Hát ebbõl talán már kinõttünk. Vagy, mert a Smiths köpenyébe bújva õk lettek a kilencvenes évek tornából felmentett, lelki sérült nemecsek ernõinek utolsó mentsvára? Erre is csak azt tudom mondani, hogy az ismerõseim így vagy úgy, de nagyrészt mind defektesek, függetlenül attól, hogy hallgatnak-e Belle & Sebastiant vagy sem, de ha mégis igen, akkor az még tizedannyira sem ciki, mintha Coldplayt hallgatnának. Az egyetlen, ami tényleg gáz, az pont ez a píszís hozzáállás, nincs olyan téma, amivel ne foglalkoztak volna: nemi erõszak, munkahelyi zaklatás, leszbik, bevándorló buszsofõrök stb.

Szeretni viszont már csak azért is lehet õket, mert annyira valószínûtlen az egész jelenség. Jön egy skót zenekar a semmibõl, felvesz két albumot pár hónap alatt, aztán nemsokára be is fut a tüntetõen régimódi, leginkább Nick Drake-et idézõ, nagyrészt akusztikus zenéjével. Ráadásul mindez abban az 1997-es évben, amikor hirtelen minden zenekar bevallotta, hogy kizárólag Prodigyt, Audiowebet és Lee Scratch Perryt hallgat, és az a zene, amiben nem volt legalább egy kicsi jungle, triphop vagy dub, az nem is lehetett érdekes. Hát jó régen volt.

A B&S frontembere, Stuart Murdoch közben még összehozott egy pár kislemezre való dalt, aztán beköszöntött a zenekar életében a demokrácia, és mind a nyolc tag írhatott számokat kedve szerint. Ez ugyan több változatosságot jelentett, ugyanakkor az egyenletesség rovására is ment, és egyik azóta készült lemez sem sikerült igazán jól - egészen mostanáig. A Dear Catastrophe Waitress végre az az album, amit a zenekar már öt éve próbál összehozni. Talán a tagcserék kavarták fel az állóvizet, talán Trevor Horn producer (Buggles, T.A.T.U.) találta meg a receptet, esetleg Murdoch vette át a színfalak mögött újra a hatalmat, nem tudni. Csak azt, hogy ismét itt egy közel perfekt poplemez, hibátlan hangszereléssel és meglepõen sok jó hangulatú számmal, modorosság nélkül. A zenei hatások sem csak a hatvanas évekbõl érkeztek, mint eddig általában, sõt, az album hat és fél perces csúcspontja, a záró Stay Loose egyenesen Elvis Costellót és a brit new wave-et idézi - ha ilyen ütemben folytatják a modernizálódást, három év, és meglesz az a dub lemez is. Bár inkább oszoljanak fel most, ha szabad kérni, most felemelt fejjel megtehetik.

8,0 - Inkei

Chicks On Speed: 99 Cents

Bajban voltak a skatulyázni akarók, amikor 2000 tavaszán kijött a müncheni székhelyû, de ausztrál, amerikai és német csajokból álló trió elsõ lemeze (Chicks On Speed: Will Save Us All). Kínjukban az Atari Teenage Riot digitális hardcore-ját, vagy a Lolita Storm feminista tombolását hozták fel példaként, mások pedig a germán techno felé tapogatóztak - mindannyian rossz nyomon jártak. A Chicks On Speed ugyanis bájosan amatõr, és nem túlságosan bonyolult zenéjére talán az elektropunk meghatározás a legmegfelelõbb, de hangsúlyozandó, hogy a popzene határain bõven belül levõ együttesrõl van szó, amely leginkább a klasszikus punkkorszak hasonlóan amatõr szemléletû csajkollektíváival vállal lelki rokonságot (Raincoats, Delta 5, Kleenex). A három lelkes, de felettébb ronda lány a zenélésen kívül egy csomó más projektet is futtat, ruhákat készítenek bõrbõl és papírból, aztán lemezkiadót mûködtetnek, meg még a fene tudja mi mindent, lesz itt még szakácskönyv is kiadva.

A debütalbumról aztán a Kaltes Klares Wasser címû régi Malaria-számból (õk voltak a Neue Deutsche Welle csajbandája) készült feldolgozásuk igazi sláger lett Németországban, az electroclash vagy elektropop-revival pedig végiggyûrûzött a világ normálisabbik felén. Ennek köszönhetõen az új lemez megjelenésekor már nem kellett sokat törni a fejüket a firkászoknak, amikor rokonokat keresnek a szpídes csajok zenei világához, fõleg, hogy ketten (Peaches és Miss Kittin) közremûködõként is szerepelnek az albumon.

A csajok elvileg nem okoznak csalódást, az új lemez a fejlõdés számtalan jegyét mutatja: az együttes korábbi repertoárjának tekintélyes részét kitevõ feldolgozások háttérbe szorulnak, csak a Tom Tom Club 1981-es Wordy Rappinghood címû klasszikusa tartozik ide (ezt a számot még a magyar rádió is játszotta régen, aki egyszer hallotta a "Hua-hua-iki-csi!" refrént, sosem felejti el). Sõt, kifejezetten jó popdalokat írnak, a kiáltványszerû We Don't Play Guitars klipjét pedig már játssza is az MTV.

Némi hiányérzetünk azért mégis van. Hiába az érezhetõen profibb stúdiókörülmények, a minimalizmussal együtt az a spontaneitás veszik el, ami az elsõ lemez fõ sármját jelentette. Marad helyettük a felturbózott, csupacsaj B-52's, ami még mindig jó dolog, örüljünk hát ennek.

7,3 - Inkei

Knifehandchop: Rockstopper

Most hogy az elektronikus tánczeneként ismert gyûjtõfogalom már több éve halottan és összetörve fekszik a földön, a legkísérletezõbb kedvû pionyírok már megpróbálhatnak azbesztkesztyûben hozzányúlni a remélhetõleg már kihûlt darabokhoz. A tinédzseréveibõl alig kilépett torontói Billy Pollard alias Knifehandchop a részletes inspekció után úgy döntött, hogy õ a mûfaj legviccesebb darabjait, a gabbert, az oldschool jungle-t és a detroiti booty basst vinné haza, hogy azt otthon még egy adag jamaikai dancehallal összegyúrva készítsen aranyat.

A Rockstopper Knifehandchop harmadik nagylemeze, és az elsõ a Kid 606 által vezérelt Tigerbeat6 kiadónál, amely jelentõségének taglalásához ez a bekezdés nem is elég. A Tigerbeat6 többi nyolcvan kiadványához hasonlóan ennek sincs értelme tágra nyitott humorérzék és mindent kibíró fülhallgató nélkül nekiülni - ezek nélkül nehéz lesz élvezni az I Hate Your Fucking Face zárószám rotterdami ´ardkore-ját RZA Domestic Violence-ének aljasan kihasznált refrénjével megbolondítva.

Érdekes viszont - vagy inkább aggasztó, ha Önt minden idegesíti 220 bpm alatt -, hogy ezen a lemezen pályafutása során elõször Knifehandchop nem átallik magához mérten nyugodtabb vizekre evezni a laptopjával. Az I Want to Kung Fu Kick My Everything elektróját honfitársa, Tiga is feltehetné bármelyik kokaindiszkóban, az I Hope You Are Proud of Me akusztikus gitáros prüntyögése viszont az Akufen 2002-es microhouse-alapvetésére, a My Wayre is ráfért volna. Az Akufen is kanadai. A következõ kritikában tárgyalt Peaches is kanadai. Félelmetes ez.

A feleslegesen szofisztikált ritmusok ellenségei viszont maradjanak csak a Bounty Killer Killer és a Dancefloor Seizure epileptikus rángartódzásánál. Ja, és Knifehandchop a legjobb fej, mert laptopon elõadott live setjei alkalmával System Of A Downt játszik tánczeneként.

8,2 - Bede

Peaches: Fatherfucker

Egyrészt a második albumnyi olcsó dobgép megfejelve egy ronda nõ üvöltözésével fárasztó. Másrészt viszont az is egy érv, hogy soha senki nem tett még annyit a nõk egyenjogúságért, mint Peaches, amikor az új lemezének Shake Yer Dix címû számában azt a rímet gügyögi, hogy Are the motherfuckers ready for the fatherfuckers? / Are the fatherfuckers ready for the motherfuckers? Mivel az elsõ álláspont csak félig igaz, a második viszont négyötödig, ezért ez a lemez 6,5 pontot kap a Matula matematikailag is jól képzett kritikusaitól.

Azoknak, akik nem lennének tisztában a Peaches néven mûködõ Merrill Nisker munkásságával és még mindig Madonnában vélnék meglátni a nõi pályafutás csúcsát: Peaches kanadai, de néhány éve exportálta magát Berlinbe; nem szereti magát sehol sem borotválni; csúnyán beszél; rózsaszín latex forrónacit hord; az elsõ slágerének az volt a címe, hogy Fuck The Pain Away.

A Fatherfucker borítóján Peaches a szõrösséget egy lépéssel még tovább vitte az ízléstelenség felé - ha a CIA a nõvé operált Oszama fantomképét is közölte volna, az lett volna valami ilyesmi. A Joan Jett Bad Reputationjére üvöltött nyitó I Don´t Give a Fuck tökéletes, és igen, még az Iggy Poppal lebonyolított duettet is sikerült pont kellõképpen mocskosra összehozni, még ha szegény 56 éves James Newell Ostenbergnek egy darab hangja sincs már, és nyilván Merrill minden erõlködése ellenére sem tudott összehozni egy legalább háromnegyedes erekciót. A számos csúcspont ellenére sem siklunk el viszont afelett, hogy a Fatherfucker 12 számából legalább négybe nincsen egy darab ötlet sem beletéve, és bármennyire hisszük el Peachesnek, hogy tényleg meg kell köszönnünk, hogy egyáltalán kinyalhatjuk, egy idõ után még a mi nyelvünk is elfárad. Ilyenkor beteszünk egy olyan lemezt, amin igazi hús és vér dobos dobol. Bocs.

6,5 - Bede

Outkast: Speakerboxxx/The Love Below

Túlzás nélkül ez az év egyik legjobban várt lemeze, fõleg mert tudtuk elõre, hogy mindjárt kettõ lesz: egyet Big Boi, egyet Andre 3000 jegyez. Mi történik, ha különválasztjuk az Outkast összetevõit? És fõleg: lehet-e überelni a neo-pszichedelikus-drum'n'bass-funk-rock-rap mestermûvet, ami a Stankonia volt?

Az elsõ kérdésre a válasz: ugyanaz, mint amikor a tojás fehérjét szétválasztjuk a sárgájától. A tojás sárgája jelen esetben Big Boi, a duó fajsúlyosabbik, földhözragadtabbik fele, õ a sztrít és õ a funk az Outkast földönkívüli Dirty South-hiphopjában. Ehhez mérten az õ albuma, a Speakerboxx egy hagyományos értelemben vett raplemez, a Big Boi produceri elszálltságára jellemzõ zsánerkavalkáddal és bulihangulattal, a déli rapperektõl megszokott pozitívan laza, belassult és betépett állapotban, minden élethelyzetre pozitívan reagáló attitûddel. A mondanivaló - szociális érzékenység, Busht ostorozó társadalomkritika, mûmájer rapperek disselése, seggrázás és csajozás - ugyan sablonos, de legalább nem demagóg és szájbarágós, továbbá meglepõen jó a humora, fõleg a közjátékokban. Amikor a még beszélni alig tudó kislányát rappelteti a stúdióban, az kifejezetten vicces. Viszont a zene annál zsírosabb és fûszeresebb: van itt electro-booty-techno (Ghetto Music), csípõs szószos rap-rock (Bust), ügetõ dili-funk (Church), gospelkórus (War), lustán buja r'n'b, meg ki tudja mi minden még: laktató, mégis könnyen fogyasztható. Csak egy valami hiányzik innét, igaz, azt megkapjuk külön szervírozva: Andre 3000 excentrikussága.

A rap dandyje, a hiphop bohémje nem hazudtolja meg önmagát, és egy egész lemezen át az - a tojás-hasonlat miatt muszáj - élet habos oldalát ecseteli: a nõket, na, és a hozzájuk fûzõdõ viszonyát-viszonyokat, méghozzá hol elviccelve, felületesen, hol túljátszott költõi felhanggal, esztétai magasröptûséggel (ami vagy szándékos vagy nem, lehetetlen eldönteni), hol igazi soul manként mélyenszántóan, mély érzésekkel. Ráadásul teszi mindezt olyan bizarr entertainer módban és zenei stílben, mintha Frank Sinatra, Prince és Squarepusher génjeibõl keresztezték volna: szving, drill and bass és P(rince)-funk adja a The Love Below zenei vadhajtását, megfejelve némi dzsesszrockos gitárnyûvéssel, nagyzenekari vonóskísérettel, és akusztikus gitáros poppal. Ebben az artisztikus csapongásban egyik véglet a Hey Ya tökéletes slágere, a másik a My Favourite Things dzsessz sztenderd drill and bassesítése áll, a kettõ között pedig egy igazi különc enyhén teátrális sziporkázása hallható.

Tizenegy együtt töltött évük és a fentiek alapján nyilvánvaló, hogy összehasonlításnak semmi értelme, de azért sommásan kijelenthetjük: együtt még jobbak. A második kérdésre a válasz pedig: igen.

8,5 - Forrai

[index: Basement Jaxx | Belle & Sebastian | Chicks On Speed | Knifehandchop | Peaches | Outkast ]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum