The Polyphonic Spree: Together We´re Heavy
Világéletemben idegesített a monumentalitás és a fellengzõsség, legyen szó az élet bármelyik területérõl, de a popzenében aztán különösen. Ugyancsak ritkán viselem el az öt percnél hosszabb számokat, és általában gyanakvással fordulok a drogfüggõségbõl megtért emberek felé is, különösen akkor, ha azok fehér tógát viselnek. Mindezek alapján utálnom kéne a Polyphonic Spree-t, de nagyon. Ehhez képest a Two Thousand Places címû szám második percének vége felé megszólaló kórust hallva azon gondolkodom, hogy ha valami csoda folytán egyszer a mennybe kerülnék, akkor biztosan ez fog szólni a háttérben.
A Polyphonic Spree egy majdnem harminctagú dallasi kollektíva, és az ember elsõre jó eséllyel nézi õket valami buta amerikai szektának, fõleg, ha a gyakran vallásos optimizmustól átitatott szövegeiket is hallja közben. Mindannyian tógákban járnak, eleinte csak fehérben, de az új lemez borítóján már színezik is a göncöket. A frontember Tim DeLaughter a kilencvenes években a Tripping Daisy nevû zenekarban nyomult, melyrõl mindennél többet árul el a neve, meg hogy a másik tag túladagolásban purcant ki. Aztán váltott egy elég éleset, és ennek az eredménye ez a hippigaleri, melyet a "szimfonikus zenekar énekkarral" mûfajba sorolt be. 2002-ben meg is jelent az elsõ lemezük, igen nagy sikert aratva, és nem véletlenül, nagyon hatásos, igazi pszichedelikus remekmû volt ez, ötvözve a Beatles-tõl a Beach Boys-on át a Flaming Lipsig mindenkit, akit a mûfajból érdemes volt. Még egy kisebb sláger is akadt rajta, az elmúlt évek egyik legbájosabb dala, a Soldier Girl.
Azt a lemezt két nap alatt rántották össze, míg a mostanival egy éven keresztül pöcsöltek. Jelezve a folytonosságot, továbbvitték az elsõ lemez "tízszekciós" beosztását, és most 11-tõl 20-ig jutnak. Soldier Girl szintû slágerek nem nagyon vannak ezen a lemezen, viszont kidolgozottabb, koherensebb az album, tehát nem volt felesleges a stúdióban aszalódni ennyit. Változatos a hangszerelés (ennyi zenésszel mondjuk ez nem akkora kunszt), de gitárszólókat itt se várjon senki, hallhatunk cserébe zongorát, theremint, hárfát, fúvósokat, vonósokat rogyásig, és hát persze itt van a kórus, ami csak elsõre tûnik annyira abszurdnak egy popzenekarban. És igaz ez a zenekarra is: minden bizarr és exhibicionista külsõség és nagyzási hóbort ellenére ez nem csak teljesen vállalható produkció, de lélekemelõen szép zene is. Még akkor is, ha nem gondolják komolyan.
8,0 - Inkei
The Prodigy: Always Outnumbered, Never Outgunned
Mertem remélni annak idején, 2002-ben a Baby´s Got A Temper önparodikus aktualitása alatt, hogy mihelyt lecseng az egész, ott és akkor a Prodigy végre eltûnik a Föld színérõl. Senki sem vette figyelembe fohászomat, nem így történt. Az erõltetett visszatérések csodafrontembere, Liam Howlett (hiszen õszintén szólva a többiek csak a teret töltik) negyedik albumként is csak egy ráncfelvarrást volt képes produkálni, hozzányúlva az agyoncsépelt comeback-elemekhez: breakek (melyeket hallgatva hosszú fekete kabátban menõnek érzed magad, ahogy sétálsz át a Bajcsy-Alkotmány saroknál a zebrán), keverve némi öregsulis hiphoppal, acid house-szal és hatásvadász punkrock-kal.
Már rögtön a Spitfire-rel belecsap a levesbe Liam, minden kertelés nélkül, némi Smack My Bitch Up ízt hagyva a szánkban, curryvel keverve az indiai vokál miatt. A Girlsben is megtámad minket a jó öreg prodidzsis keménység, pedig ez legalább vicces nyolcvanasévek breakdance-szel kezdõdik. A Get Up Get Off feat. Twista a rosszemlékû amerikai rocksztárbanda kontra lejártrapper - kombókra emlékeztet. A soron következõ Hotride viszont a legjobban eltalált track Juliette Lewis érzelmes vokáljával, ez az, amikor az asszony meglovagolja a partvis nyelét, és torkaszakadtából rocksztárnak képzeli magát a vizes konyhapadló közepén. A Medusa´s Path a rajongók kedvence lehet, ahogy a You Will Be Under My Wheels agresszivitása is. A The Way It Goes Down még egy figyelemreméltó darab, Michael Jackson Thriller-mintájával. A zárószám Shoot Down kissé a Firestarter utószelében rendelkezik egy kellemetlen háttérdallammal és kiállással, viszont a vokálja nagyon jó.
Maxim és Keith Flint ezúttal hanyagolódtak, helyettesítve õket a fentebb említett mellékszereplõkkel és az örök megbánó Liam Gallagherrel. Az Always Outnumbered... inkább a Fat Of The Landhez, mint a Jilted Generationhöz hasonlítható, ez egy Howlett-album, semmi kétség.
Hiába ciki, tuti duplázódik a Prodigy rajongótábora. Hogy hagyták volna abba a Fat of the Landnél. Sõt, a Jilted Generationnél. Sõt, az Experience-nél.
3,2 - Lednitzky
[Dizzee Rascal | The Futureheads | The Polyphonic Spree | The Prodigy]