1995-2006, 11. évf. #017 

zine
Zenebuzik 16.

Matula Magazin - Beastie Boys: To The 5 Boroughs; Das Bierbeben: No Future No Past; Grand National: Kicking The National Habit; The Killers: Hot Fuss; Jacek Sienkiewicz: Displaced;

[Beastie Boys | Das Bierbeben | Grand National | The Killers | Jacek Sienkiewicz]

Beastie Boys: To The 5 Boroughs

Igyekszem a Matulán értékelt lemezeket legalább háromszor meghallgatni, ám az új Beastie Boys lemezt nagyjából félidõben kikapcsoltam, hogy intézkedjem a temetésemmel kapcsolatos teendõkrõl. De komolyan: így múlik el a világ dicsõsége, öregek leszünk, mint az országút és egyébként is, nekünk a halál már csak megváltás. Vagy ha nekünk nem is, ennek a három negyvenes New York-inak már mindenképpen.

A kilencvenes évek elején nem nagyon akadt budai tizenéves, akinek ne a Beastie Boys lett volna a kedvenc együttese. Hiszen a hiphop vagány dolog, csak azok a gettónégerek túl félelmetesek és érthetetlenek voltak. Viszont a bísztík nem tûntek annyira egzotikusnak, elvégre csak zsidók, és többnyire lehetett érteni, mirõl beszélnek, akár hogy harcolni kell a bulizásért, akár hogy Bill Laimbeer motherfucker, it´s time for you to die! No meg azok a szellemes videóklipek és a - legalábbis fehérseggûek számára - forradalmi divatújítások!

A gond csak az volt, hogy mire az Ill Communicationnel a pasaréti tömegekhez is elért a Beastie Boys, addigra õk bizony már jócskán leszálló águkban voltak, amely csak folytatódott a ´98-as Hello Nasty-n, most meg remélhetõleg mélypontját érte el ezzel a lemezzel. Az a helyzet, hogy vannak bizonyos zenei stílusok, amelyekben lehet méltósággal megöregedni, például az egyszálgitáros countryban. Nagyon úgy tûnik, a vicces és okos fehér hiphop nem ilyen, Ad-Rock visítása olyan szövegekkel párosítva, hogy "We got a president / We didn´t elect", egész egyszerûen elviselhetetlen. Az ütemekért ismét Mixmaster Mike volt a felelõs, aki talán direkt akart ennyire oldschool lenni, ám nekem mégis úgy tûnik, nem érti, merre tart több éve a hiphop.

Ha nem csak a kritikákat olvastam volna még róla, ezt a lemezt Michael Moore Fahrenheit 911-éhez hasonlítva. Egyszerû, szájbarágós szar, amit az érezhetõen megbolondult Amerika nagykanállal zabál.

3,7 - Bede

Das Bierbeben: No Future No Past

Újabb poppunkteknó lemez - isten bocsá´, a futószalagról lekerülõ rengeteg közül. Leküzdve az e kategóriától fel-felböffenõ csömörömet a torkomban, közelebbrõl nézve ezt a Shitkatapult adta ki, rossz nem lehet.

Megtagadva a jövõt és a múltat, Nostradamus összes jóslatával együtt, megszülték végre az albumukat Kelet és Nyugat-Németország Sörrengetõ lovagjai, Alfred Bierlek, Wolf Dosenbiermann és Brian Vlno akik külön-külön mind már többnyire nem létezõ együttesek tagjai. Ironikus, francia filozófiára hajazó, luddita szövegek németül, minimalizált techno és elektro beütésû betétek, ártatlan nõi vokál Der Osten és Der Westen prezentálásában. No meg persze az elmaradhatatlan nyolcvanas évekbeli szintielemek, amelyektõl átlag körülmények között már rég visszafele perisztaltikálna az elfogyasztott reggelim. Ez mégiscsak egy Shitkatapult, ettõl nem lehet az ember rosszul, hogy nézne az ki - minden elfogultság nélkül mondva.

Már a Mach Deinen Fernseher Kaputt címre hallgató szuperhitnél egyértelmû volt, hogy nem amatõrökkel állunk szemben, már ami a hatásvadászatot és a poétikát illeti. Marco Haas aka. T. Raumschmiere megköveteli a minõséget a Shitkatapultnál, ez tény. Az albumon helyet kaptak olyan darabok, mint a csilli-villi elektropunk Readyroom, a groovy középtempós Staub, a megasláger Deutschlands Mauern Fallen, a legjobb az egészben pedig a Schizophrene, filozófiai töltetû, ellenálló, transzcendens szövegével és alattomos mélyeivel. "Wenn alle Schizophrenen zusammen stehen haben die Ingenieure keine macht mehr über uns." Ezellen az album ellen se tehetünk semmit, megköveteli, hogy kedveljük, pedig csak egy a sok sörmámorban visítható közül.

7,8 - Lednitzky

Grand National: Kicking The National Habit

A Grand National egy duó Londonból, Lawrence ´La´ Rudd és Rupert Lyddon alkotja, és olyasmi zenét játszanak, amilyennel a nemrég ugyanitt szapult Phoenix próbálkozik: könnyed, táncos, a nyolcvanas éveket idézõ, stúdiószagú popzenét, azzal a különbséggel, hogy õk jól csinálják. Kimondottan eklektikus és szellemes az album, és ráadásul jó helyekrõl nyúlnak. Új hullám, ska, szintipop, funk és diszkó keveredik a lemezen, a legegyértelmûbb hatás pedig a Police részérõl érte õket. Ezzel voltaképpen nem is lenne baj, mert nem volt rossz zenekar, viszont annyira jó sem, hogy itt minden második számban kiköpött Sting vokálokat kelljen hallgatnunk. De kénytelenek vagyunk, és a fiúk le sem tagadhatnák, hogy a saját számok írását megelõzõen évekig Police-feldolgozásokat játszottak dél-angliai pubokban.

A derékhadat alkotó tisztességes, bár nem is túlzottan izgalmas popdalokon kívül három igazán jó szám van a lemezen. A punk-funkos, energikus Playing In The Distance, amely bármilyen normális bulin simán megállja a helyét, aztán itt van a Cherry Tree, amilyen táncolható, annyira fülbemászó, vagyis egy elsõrangú sláger is lehetne akár (ez lesz a júliusi kislemez). Ebben elõkerül a marimba is, amely igazi karibi fílinget kölcsönöz a számnak, és fokozottan igaz ez a favoritra, a Bonerre. Oké, ez egyértelmûen a Police calypso-hatásról árulkodó dalaira hajaz, de amikor legalább olyan jó, mint azok, akkor ezzel semmi probléma nincs. Tulajdonképpen egy sima ska szám, de van a hallgatónak egy olyan érzése, hogy élõben ezt nehezen tudnák reprodukálni. Pedig - és ez az egész lemezre igaz - csak egy igazán kicsi életet kéne lehelni a zenébe, ugyancsak kicsit kéne visszavenni a Stingezésbõl, és akkor már végképp nem lehetne egy szavunk sem.

Sok gond így sincs, egy remek nyári lemezt hoztak össze, különösen ajánlható vidám barbecue partikhoz, de ideális soundtrack egy kellemes, koraesti autózáshoz is, mondjuk Basel és Strasbourg között.

7,0 - Inkei

The Killers: Hot Fuss

A Franz Ferdinand után itt az indie rock következõ idei sikersztorija, méghozzá egyenesen Las Vegasból. A Killers nem bízott semmit a véletlenre, és céltudatosan a brit lemezpiacot támadta meg, a debütlemez egybõl a Top 10-be verekedte magát, és ez szép eredmény, meg is süvegeljük rögtön.

Hallhatóan érzéssel adagoltak a zenéjükbe mindent, amitõl sikeresek lehetnek: egy csipetnyi Strokes-os garázsrock, ízléses mennyiségû szintetizátor, egy kiskanálnyi kötelezõ posztpunk és new wave, egy kis óvatos diszkó, és egy kicsit a Pulpot idézõ, kikacsintósan félkomoly pátosz. Brandon Flowers hangjában megvan ugyanaz a szuggesztív dráma, ami az Interpol énekesét teszi sajátossá, de azért túlzás lenne azt állítani, hogy ezer közül is megismerhetõ lenne. Sõt, õ nemegyszer a rosszfajta amerikai rockzenekarok énekeseit juttatja eszünkbe az Eddie Vedder-szerû manírjaival. Aztán megint itt van az a névválasztás. Egyrészt béna név a Killers ("Anyu, képzeld, van egy zenekarunk!", "Igen? És mi a nevetek?" "A Gyilkosok!" "Jézus Mária!!"), másrészt van már egy The Kills nevû zenekar, amely szintén napjainkban nyomul, és ezzel számos félreértésnek lehetünk még alanyai a jövõben.

Az igazi gáz az, hogy a lemez kábé fele bizony eléggé semmilyen, és akkor még finomak voltunk. A két kislemezsláger abszolút rendben van: a Somebody Told Me nemhiába lett igazi indie sláger 2004-ben, bár azért korántsem az új Girls & Boys, mint ahogy azt egy haverom mondta, a Mr. Brightside meg sokkal inkább Cure, mint Robert Smith saját lemezei voltak az elmúlt jó tíz évben. Ha van eszük, a következõ single a leginkább szintipopos On Top lesz, de igazán eltalált dal még az All These Things That I´ve Done is, fõleg a végén felcsendülõ gospel kórussal. A lendület az album végére fogy el a Gyilkosokból, a mélypont pedig a Glamourous Indie Rock And Roll. Ezt a számot vélhetõen nem gondolják komolyan, de ettõl még bosszantóan rossz.

Talán ott lehet megragadni a Killers lényegét, hogy hiányzik belõlük az a valami, ami a Franz Ferdinandban megvan. Lehet, hogy mindkét zenekar ugyanolyan tudatosan kiszámított és közönséghez igazított zenét játszik, de amíg ez az igyekezet a skótokon egyáltalán nem érezhetõ, a Killersnél bizony kilóg a lóláb. Soha ne kelljen rosszabb zenét hallanunk a rádióban, de azért hadd legyünk maximalisták.

6,6 - Inkei

Jacek Sienkiewicz: Displaced

Két és fél éve, amikor a leírhatatlan nevû lengyel srác végre megmutatta magát a világnak, és a hidrogénperoxid-raktár Sven Väth kiadójánál, a Cocoonnál megjelentette második szerzõi albumát, a Technét, lelki üdvvel tekintettünk a friss húsra a már akkor is a pánikgombot nyomogató, haláltáncát járó hagyományos techno disznósajtjában. Saját címkéje, a Recognition alatt is figyelemreméltó darabok láttak napvilágot, nem beszélve arról, hogy a minden kicsit is minimalisztikus hajlamú technoid által magasan respektált Trapeznál is jöttek ki zenéi. Új albumával, a Displaced-el Jacek megmutatja, hogy a gépnek is van lelke, sõt, a rossz gép is mûködhet kifogástalanul. Miközben szülõvárosából, Varsóból Sienkiewicz Krakkóba költözött, laptopja durván megsérült, és miután a techno producer is ember, hirtelen anyagi nehézségek miatt kénytelen volt a hibás gépen folytatni munkáját, érzelmileg annál többet beleadva. Minden Sienkiewiczre jellemzõ elem megtalálható az albumon, a húzós ütemek, a vokálfoszlányok, a digitális, tiszta, mindent átkaroló dallamok, és már elsõ hallgatás után is meglepõen különböznek egymástól a trackek. Legalább annyira tánctérbarát, mint amennyire kísérleti.

Nem lehet kiemelni egy számot se külön, mindegyik megállja a helyét egyedül is. Szomszédakasztóan kiemelkedõ taktikai töltet nélküli, kellemes techno albumot kaptunk, amelynek meghallgatása után részben talán elmúlhat a rohadás a pofánkról, mert a techno nem halott, csak hazament, majd visszatért magához. Élesebb magasakkal talán Kanzleramt kiadvány is lehetne hangzásilag, viszont üdítõ színfolt a Cocoonnál többnyire teljesen önállótlan producerek megjelenései közt.

7,1 - Lednitzky

[Beastie Boys | Das Bierbeben | Grand National | Jacek Sienkiewicz | The Killers]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum