1995-2006, 11. évf. #016 


Legyen moslék, legyen ól

Bede Márton - Hiba volt valaha is leírni, hogy Gyurcsány Ferenc az ördög, akinél rosszabb dolog soha nem történhet Magyarországgal. Az egyetlen mentségem, hogy akkor még nem láthattam a TV Sziget egyetlen adását sem. Az önjelölt miniszterelnök legalább csak olyasmire veszélyes, ami távoli és elvont: Magyarországra. Az m2-õn hétköznap esténként folyó mûsor azonban az ifjúsági kultúrát pusztítja, és ilyen minõségében közvetlen ellensége mindenkinek, aki harminc alatt van, vagy legalább egy könyvet elolvasott az életében.

Hogy a TV Sziget borzalmas, és még legjobb pillanataiban is a nézõk szégyellik magukat a készítõk helyett, az axióma, tehát most nem is fogunk ezzel foglalkozni. A cikkem megírása elõtt meginterjúvolt közel háromezer ember közül egy sem tudott akár egyetlen egy mentõ körülményt felhozni a mûsor mellett, még az sem hangzott el, hogy valamelyik mûsorvezetõ szexuálisan vonzó lenne. Az egész produkció annyira mélyen van, hogy néha a bent ülõk értelmesebbjén is látszik, legszívesebben ott helyben lekapcsolnák a villanyt. Neveket nem írok, mert még valami borzalmas történik velük, nem kapnak idei Sziget-sajtójegyet, vagy mittudomén.

Talán én nem követtem az eseményeket, talán a világképem leragadt 1968-ban, de szerintem az ifjúsági kultúrának alapvetõen három ismérve van: jellemzõen fiatalok csinálják, jellemzõen vicces és jellemzõen a körön kívül áll. A TV Szigetet jellemzõen koruknál is öregecskébben viselkedõ, humortalan emberek vezetik "18 és 35 közötti fiatal, nyitott gondolkodású modern embereknek", legalábbis a honlapjuk szerint. Kétévente tréfálkozó, idõsödõ lelkek is lehetnek idõnként relevánsak ifjúsági (underground, alternatív, akármi) kulturális szempontból, Johnny Cash és Iggy Pop igen jó példa. Ami azonban megengedhetetlen, ami egybõl elárulja a szélhámosokat, az a gátlástalan törekvés a kör közepébe, ahol a pénzt osztják és ahol mindenki tetû, hogy valami valóban izgalmas magyar ifjúsági kultúrát idézzünk, nevezetesen a CPg-t.

Egész egyszerûen felfoghatatlan, hogy miért, mi a retkes úristen halálos faszáért akar valaki mûsort vezetni-szerkeszteni-producerelni az m2-õn. Milyen jóérzést okoz az, ha végre nem Ernyey Béláé vagy Baló Júliáé a mûsoridõ, hanem az enyém? Nem, nem a pénz az. Csak homályos információim vannak arról, hogy itt mennyi közpénz ellopásáról van szó, ám mindenki nyugodt lehet, a nagyfõnök Gerendain és esetleg még három emberen kívül itt senki nem akaszt le többet annál, amennyit akár tisztességes munkával is lehetne. Én személy szerint egyébként boldog is vagyok, ha Nyúl "Zsu" Zsuzsa nem az itt nyújtott produkciójáért tudja újabbra lecserélni az autóját.

Ha a TV Sziget készítõi ezt nem is fogják fel, valójában egy viszonylag nagyszabású politikai kísérlet részesei. A 2002-es kormányváltás után egész sok ideig tartott, amíg a büdös kommenisták teljesen át tudtak venni a hatalmat a köztelevízióban, amikor azonban végre sikerült, gyorsan nekiálltak megteremteni az ideális tévénézõt. Az ideális tévénézõ Friderikusztól értesül a világ dolgairól, nem a rohadék bulvár Naplóból. Horváth Ádámnak a való világ eseményeire mindig reflektáló aktuális sorozatát nézi, nem pedig a realitásoktól teljesen elszakadó Batátok köztet. Az ideális fiatal tévénézõ pedig sekélynek találja a Megasztár egyébként remek popparádéját, és inkább valami tartalmasabbra vágyik. Itt érünk el a TV Sziget igazi bûnéhez, nevezetesen hogy ugyanaz neki a szerepe, mint az EDDA Mûveknek 1982-ben. A releváns és izgalmas ifjúsági kultúra helyett ilyen langymeleg kis vicces fos rendszeres szállítása.

Ahogy azt mindenki tudja, aki odafigyel a nyugati baloldali pártokra - és ugyan, ki tud ennél jobb programot mondjuk egy csütörtök estére? -, ezek az utóbbi évtizedben a már senkit nem érdeklõ hagyományos baloldali értékek mellett, mint az izé, az izé meg az a harmadik izé, elkezdték a fiatalokat a saját nyelvükön megszólítani. Hogy nem is olyan ördögi dolog füvet szívni, hogy a diszkó jó meg hogy a köldökpiercing vagányság. Még John Kerry is arról beszél, hogy a hiphop érdekes társadalmi jelenség, oda kell arra is figyelni, hogy mirõl szövegel 50 Cent (õ egy néger). Nincsen ezzel semmi baj, teszik a dolgukat. Természetesen azért ne feltételezzük, hogy az MSZP, az SZDSZ és az MTV vezetõsége együtt képes valami olyan bonyolultat kitalálni, mint hogy valamilyen fiatalos mûsorszerûséggel kellene eljuttatni a sok örök kamaszhoz az üzenetet, nevezetesen hogy Magyarországon MOST jó. Ez inkább csak ilyen magától kialakuló izé, amelynek végén Medgyessy Péter áll mosolyogva egy elektromos gitárral a nyakában a 2006-os országgyûlési választások elõtti kampány célegyenesében.

A baj viszont akkor kezdõdik, amikor Lovasi Andrástól Para-Kovács Imréig ehhez mindenki asszisztál. Minimális gyanakvás nélkül mennek be boldogan a kamera elé, hogy láthassuk, végre lehet este tízkor azt mondani a tévében, hogy szar. Persze, igen, az tényleg túlzás, hogy amit õk csinálnak, az közvetlen kampányolás a rohadt kommunisták mellett. Az a szomorú inkább, hogy Magyarországon egyszerûen fel sem merül egyébként tehetséges - már amelyik, ugye - emberekben, hogy az MTV-be az ember egyszerûen nem teszi be a lábát. Minek?

Igazán szerencse, hogy a TV Szigetet a kutya nem nézi. És hadd ne kelljen a Gangról ugyanezt mégegyszer elmondanom.










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum