1995-2006, 11. évf. #012 

zine
Zenebuzik 11.

Matula Magazin - The Cribs: The Cribs; The Divine Comedy: Absent Friends; Erlend Oye: Dj Kicks; Goldie Lookin´ Chain: The Manifesto; The Vines: Winning Days; Zero 7: When It Falls;

[The Cribs | The Divine Comedy | Erlend Oye | Goldie Lookin´ Chain | The Vines | Zero 7]

The Cribs: The Cribs

Nemcsak a bulvárújságírók kedvenc témája a zenekarokon belüli családi és szerelmi viszonyok elemzése, mi is bírjuk az ilyet. A három fivér felállású zenekarok többnyire csak károsították az étert bizonyítva a burkolt homoerotika üzleti értékét, gondoljunk csak a Bee Geesre vagy a pedofil-kedvenc Hansonra. A Cribset alkotó három kisvárosi fivér baromira unhatja már egymást, mivel alsó tagozat óta játszanak együtt. Annyiban viszont szerencsések, hogy nincsenek muzikális ellentétek, mind ugyanazt hallgatták gyerekkorukban. Eleinte számítógépes játékok fotémáit dolgozták fel, majd ahogy nottek, a tribute band korszakon is átestek (Queen és Bee Gees - utóbbi nem lehet véletlen). Végül az ezredfordulóra találták meg mostani hangjukat, amire aztán Bobby Conn chicagói indie-legenda is felfigyelt. Eleinte producerként egyengette a testvérek útját, lemezszerzodéshez segítette oket, cserébe vigyáztak a macskáira, amíg o turnézott (ez komoly).

Vagy a) nagyon jó fejek lehetnek, vagy b) nagyon jó a menedzserük, mert az elmúlt két évben mindenki elott felléptek, aki számít a független színtéren, imádóik közé tartoznak még az örökké civakodó Libertines-tagok is. Oh igen, megint egy garázsszellemu indiepop lemezt dicsérek. Aki képes egy fél albumot lendületes és emlékezetes dalokkal megtölteni, az megérdemli a méltatást, még az se gond, ha kicsit lekésett a trendrol, vagyis ez már a nyúlás lopása. A Cribs-nél a lopás hozzávetoleges képlete: 4/5 Strokes - nihil dünnyögés + 1/5 Pavement. A cím nélküli bemutatkozó album szimpla hangzásvilágából arra lehet következtetni, hogy azt a családi atombunkerben rögzítették egy hétvége leforgása alatt, bája van neki: büszkén lo-fi. Az énekes srác mutáló gimnazista vokálját sikeresen ellensúlyozzák a fülbemászó refrének. A közel Rapture-szinten nyavalygó szövegek néha oly kínosak, hogy megváltó hatásuk van a refréneknek. Az egyik kivétel az elso kislemezes Baby Don't Sweat, ami elejétol tökéletes, még ha az intrója egy-az-egyben meg is egyezik a Radiohead Creepjével. A szintén kislemezes You Were Always The One a szerzoi kvalitást igazolja, mert pörgos szomorkás-szerelmes számot írni nem könnyu dolog. A Cribs tehetséges angol zenekar egy amerikaiak által uralt mufajban, ha majd meg lehet különböztetni a számokat egymástól, ebbol még ki is forrhat valami.

7,0 - Lévai

The Divine Comedy: Absent Friends

Ha az ember a Divine Comedyrol ír, nem hagyhatja ki, hogy egy püspök fia csinált popzenei karriert. Ugyanis az észak-írországi Clogher püspökének csemetéje, Neil Hannon tulajdonképpen maga a Divine Comedy, amely már lassan másfél évtizede van jelen a brit popzenében. Legtöbbet talán a Pulpnak köszönhet, hiszen a kilencvenes évek közepének britpop fellángolása hozta meg a sikert Neil számára is, aki a Pulp-féle ironikus retrogiccs vonalon haladva vált generációja egyik legjelentosebb dalszerzo-énekesévé. Gazdagon hangszerelt, elegáns popzenét játszott a Divine Comedy, a Casanova album turnéján például egy 30 fos zenekar kísérte. Aztán 3 éve összeállt Nigel Godrich producerrel, aki a Radioheaddel ugyan világhíruvé vált, de azóta sem sikerült nagyot dobnia. Nem volt ez máshogy a Divine Comedy esetében sem, a Regeneration közepes Radiohead-kópia lett, és utána Neil három évre el is hallgatott.

Az Absent Friends ismeretében bátran kijelentheto, hogy jól tette. Az új lemez - ahonnét szerencsére számuzte az összeráncolt homlokú komolykodást és az eddigi zenészeit - egy kiegyensúlyozott és ereje teljében levo Neil Hannont mutat a hallgatónak, aki még engem is meg tud gyozni, pedig korábban egy-két szám kivételével nem tudtam maradéktalanul lelkesedni az Isteni Színjátékért (például azért sem, mert így hívják). Az elso három szám monumentális dallamai és hangszerelése, valamint a Frank Sinatrát idézoen színpadias és modoros énekhangja nagyon eros atmoszférát teremt. A legjobbkor oldja föl a feszültséget az elso kislemezdal, a Come Home Billy Bird, ez a könnyed és bájos szám, amelyben a szintén elbuvölo Lauren Laverne (ex-Kenickie) vokálozik, és egy túlhajszolt üzletemberrol szól, akinek egy sor akadályt kell leküzdenie, hogy odaérjen a fia iskolai focimeccsére (szerencsére sikerül neki!).

A Divine Comedytol már megszokott nagyzenekari kíséret aztán még visszatér néhányszor, ezt hallva Burt Bacharach is elismeroen bólogatna, a szövegek pedig megállnak a saját lábukon, legyen szó akár egy boldog dark csajról (The Happy Goth), vagy a saját kislányáról, aki a legutóbbi lemez óta jött a világra (Charmed Life). Még az is lehet, hogy o a kulcs, hiszen a szép zene és az ügyes szövegek eddig is megvoltak,

8,5 - Inkei

Erlend Oye: Dj Kicks

Sok nehéz feladattal szembesülhet az ember az életben, és én mindenképpen ezek közé sorolom egy downtempo lemez elkészítését. Az ember fiára folyamatosan ott leselkedik ilyenkor annak a veszélye, hogy muve vagy valami ócska magyar jégkrém-reklám háttérzenéjeként, esetleg valami álminimál bár hivatalos soundtrackjén végzi. Egy pillanatnyi oda nem figyelés, és máris mi vagyunk az új Zero 7.

A norvégiai Bergenből származó Erlend Oye saját és a mi szerencsénkre ennél ügyesebb srác. Az együttesével, a Kings Of Convenience-szel, illetve honfitársai a Röyksopp vendégénekeseként hírnevet szerzett Oye simán vette az akadályt, amit a német !K7 kiadó felkérése jelentett a legújabb Dj Kicks elkészítésére. Ez az 1995 óta futó projekt talán valamennyi mixsorozat közül a legmegbízhatóbban szállítja a minőséget, és ez a norvég darab még ebből a mezőnyből is kiemelkedik.

Oye nagy trükkje, hogy a sokadik meghallgatás után derül csak ki, itt igazából szó sincs downtempóról. A mixben helyet kap az utóbbi két-három év valamennyi meghatározó tánczenei irányzata - van itt német microhouse (Jürgen Pappe), trágár electroclash-kurválkodás (Avenue D), diszkópunk (The Rapture) és természetesen az elmaradhatatlan bootlegek. Akárcsak a tavaly szintén DJ Kickset keverő Tiga, Erlend Oye is előszeretettel énekel fel maga saját dalokat a legkülönbözőbb alapokra. Eldalol itt mindent az Opus III-féle Fine Night-tól a Bananarama által híressé tett Venusig, és az orgánuma még akkor is szimpatikus, ha kicsit kihallani belőle egy skandináv IKEA ridegségét. A lemez csúcspontja kétségtelenül a Röyksopp Poor Leno-jára ráénekelt Smiths-szám, a There Is a Light that Never Goes Out, amelynek a végére még az Always on My Mindból is jutott egy darab. Talán nem ez 2004 eddigi legjobb száma, de hogy ez hangzik a leginkább 2004-es számként, az egészen biztos.

8,8 - Bede

Goldie Lookin´ Chain: The Manifesto

Mivel Nagy-Britannia ötszáz évvel fejlettebb Magyarországnál, nyilván minden falura jut egy Belga. A Bristol és Cardiff között félúton lévő walesi Newportban például Aranynak Tunő Láncnak hívják őket, ami tényleg teljesen jó név egy mu hiphopban utazó együttes számára. A GLC, szemben a biztosan a szomszéd kisvárosokban is létező együttesekkel annyira jó, hogy sikerült betörniük a nagybrit zenepiacra, rajongójuk mindenki a Streetstől a Super Furry Animalsig. A The Manifesto még 2003-ban jelent meg, és az első olyan GLC-lemez volt, amit szukebb hazájukon kívül is meg lehetett vásárolni.

A GLC szövegei többnyire a brit kisvárosi léttel foglalkoznak, és ahogy azt mindenki tudja, aki legalább egy napot töltött ilyen tökéletesen nyírt sövények és joviális nevu pubokkal teli vidéken, a brit kisvárosi lét legfontosabb eleme a drogozás. Fu, speed, extasy, teljesen mindegy, ha brit vagy, akkor drogozni muszáj. Viszont ha már éneklünk róla, akkor azt ne a Cypress Hill stílusában tegyük, hanem inkább a téma igazi szépségeit, a kábítószer-vásárlás és -előállítás közben rendre előforduló vicces kalandokat taglalva tegyük.

A lemez 15 száma alatt nagyjából ugyanennyi kibogozhatatlan brit akcentussal ismerkedhetünk meg, a GLC-nek megszámlálhatatlanul sok hamisított FUBU ruhákba öltözött tagja van. Szövegelnek arról, amit szeretnek (csajokat randira vinni a Mekibe - "alád tolnám a széket, de bazmeg itt rögzítve vannak a padlóhoz!"), és sokat arról, amit meg nem (J-Lo, öngyilkos popsztárok). A zenei alapokat ugyan valószínuleg a Windows számológépével is meg lehetett volna írni, de ez kit érdekel, ha az közben a szöveg, hogy "Jesus was nailed up to some wood / 2000 years later books sales are still good"? Kortyolgassunk közben olcsó cider-t, és gyakoroljuk az új szlenget: GLC is safe as fuck!

(Innen letölthetsz egy rakás GLC-számot)

7,1 - Bede

The Vines: Winning Days

Nincs semmi bajom a Vinesszal, legalábbis eddig nem volt. A gimikedvenceket és az igazi faszazenekarokat elegyítő szuk halmazban őket favorizáltam, inkább mint a Sum 41-t. Nagyra értékelem, ha zenészekben van annyi őszinte báj, hogy spontán összeverekedjenek a színpadon, ez lélektani szempontból győz meg a rock and roll iránti elhivatottságról. A bemutatkozó album grunge-slágereiből kiindulva, ha Craig Nichols írna 10db Get Free-t és még két andalítót, elkészülhetne az évszázad Nevermindja, amivel végleg megalapozhatná az özvegyi nyugdíjat. Ezek után azzal ijesztgetett a sajtóban, hogy az új lemez nagyon pszichedelikus lesz, ami az esetek 90%-ban az unalmas szinonimája. Már az első lemez balladái alatt is el lehetett tévedni a ködben, befogadásukhoz egy kódolt hallgatói alapállapot szükségeltetett, de sokadikra meg lehetett szeretni.

A második album nagy hibája nemcsak az altatódalok magas aránya, hanem hogy a lassúk szimplán rosszak, még az Alice In Chains is eszembe jutott. A lemez egészét tekintve nem történt radikális változás a hangzásban, csak elfogytak a jó dalok, hiányzik az első lemezt jellemző tömör düh, kevés az őrjöngés. A sok régen megírt b-oldal szintu töltelék nem véletlenül maradt le a bemutatkozó Highly Evolvedról.

A Winning Days szinte konceptalbum, négy élesen elkülönülő részre bontható, jobb sorrendbe nem is tehették volna a számokat. A nyitó powerpop hármas az első lemezen is megállná a helyét, főleg a kislemezes Ride és az ijesztő szerzetes-kórussal indító TV Pro, ami fél perc után eszeveszetten üvöltős refrénbe fordul. Az intenzív kezdetet két unalmas lassú követi, de ezek legalább rövidek, ellentétben az album másik két belassulásával. Akadnak bennük bíztató részek, de a felesleges elszállások és Nichols motyogása lerontják ezeket, izgalommentes pszichedélia, el lehet rajtuk aludni. A harmadik blokkra jutott a hippi meg a korai öregedés. Három kellemes dal, nulla kreativitás, a She's Got Something To Say 67-es beat és progrock között kisérletező Beatles albumszám feldolgozása lehetne, de nem az. Zárásnak betettek egy érdes grunge számot (Fuck The World), hogy feloldja az unalmat, csak nem olyan jó, hogy feloldjon. Annyira nem rossz ez a lemez, csak ennél mindenki többet várt.

6.5 - Lévai

Zero 7: When It Falls

Ezt a lemezt elsősorban azoknak a harmincon felüli már-nem-olyan-fiataloknak ajánljuk, akik nagyon sokat dolgoznak egy szemét multicégnél. Ajánlható még olyan pasiknak, akik Morcheeba-rajongó csajt próbálnak befuzni (van ilyenből Budapesten elég sok). Másnak én nem javasolnám, még autóvezetéshez sem, mert a Zero 7 hallgatása a kocsiban előbb vagy utóbb elkerülhetetlenül az "Elaludt a volánnál" kezdetu bulvárhírhez vezet.

Ez egy kurva unalmas lemez. Amikor 2001-ben megjelent a Henry Binns és Sam Hardeker alkotta londoni duó bemutatkozó albuma, a Simple Things, és eladtak belőle egy rakást, sokan már az Air brit megfelelőjét látták bennük. Nos, ez odáig rendben van, hogy a Zero 7 valóban emlékeztet a francia páros első lemezére, a Moon Safarira, de az Air kísérletező kedve és fejlődni akarása teljes mértékben hiányzik brit követőikből. Már a Simple Things is inkább a Moon Safari utánérzése volt, és az új lemez alapján megállapítható, hogy semmilyen ambíció nincs ebben a két fiatalemberben, nem sikerült előrelépniük. Illetve bocsánat, elfeledkeztünk az énekesnőkről. Róluk azt kell tudni, hogy nekik köszönhetően jelenthetjük ki: a Zero 7 a Morcheebát is nyúlja (amit inkább nem is kommentálunk). A számok felében van énekesnő, én azt hittem, mindegyikben ugyanaz, de kiderült, hogy legalább három csajjal dolgoznak. Mindegyik ugyanúgy affektál, ugyanolyan álomszeru hangon dalolgat a megszokott, finom dzsesszes alapokra, de ha választani kell, akkor Sia Furler a legidegesítőbb a Somersaultban. Az ember azt hinné, hogy ez az egész downtempo dolog már a kutyát nem érdekelné 2004-ben, de ez nem igaz, a When It Falls Nagy-Britanniában Top 5 siker lett, és gyaníthatóan a kontinensen is vinni fogják mint a cukrot.

Az az igazság, hogy még csak hibáztatni sem lehet érte senkit (ha csak a multicégeket nem), mert tulajdonképpen egy ízléses, kifinomult, kellemes lemezzel van dolgunk, és ha valaki háttérzenét akar, hát annak ez tényleg tökéletes. De utána annyira marad meg az emberben, mint egy beöntés. Más kérdés, hogy annál viszont sokkal kellemesebb.

4,7 - Inkei

[The Cribs | The Divine Comedy | Erlend Oye | Goldie Lookin´ Chain | The Vines | Zero 7]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum