1995-2006, 11. évf. #011 

zine
Zenebuzik 10.

Matula Magazin - Bëlga: Jön a Gólem!; The Loves: Love; New Black: New Black; TV On The Radio: Desperate Youth, Blood Thirsty Babes; Vive La Fete: Nuit Blanche;

[Bëlga | The Loves | New Black | TV On The Radio | Vive La Fete]

Bëlga: Jön a Gólem!

Essünk túl a nehezén: a második Bëlga lemez nem jó. Nem is rossz, de most figyelmeztetünk mindenkit, hogy bojkottáljon minden olyan sajtóterméket, amelyik majd azt írja a Jön a Gólem!-rõl, hogy megközelíti az elsõ Bëlga-album hibátlan zsenialitását. A bemutatkozó lemez, a Majd megszokod szövegeit már akkor fejbõl tudta mindenki, amikor még meg sem jelent. Aki nem volt ott valamelyik legelsõ Bëlga koncerten az nem ember, aki meg igen, az mind látta, hogy a Bëlga a legjobb dolog a nyolcvanas évek legvégén indult Kispál és a Tankcsapda óta a magyar könnyûzenében. A kéz alatt azért minden érdeklõdõhöz eljutó demó még annál az elsõ lemeznél is jobban sikerült, elsõsorban azért, mert a zene nyersebb volt, szövegileg meg nem kellett megalkudni a BKV-val és a McDonald´s-szal.

Zseniális számok vannak a Jön a Gólem!-en is, csak tizenötbõl kettõ az nem valami jó arány egy olyan együttestõl, amelyik egyszer már elõadta a hibátlant. Ettõl függetlenül az Az a baj szürreális panaszkodása és értetlenkedése mindenrõl, a sodrástól a Barátok köztig tökéletes, ugyanúgy, mint a hülye magyar képviselõk neveit hülye magyar drumandbassel összepasszintó Képviselõ Boogie is.

A legnagyobb baj ezzel a lemezzel, hogy valahol elveszett a Bëlga legnagyobb erõssége, a nyelvi bravúrok, meg a hitelesség, amellyel õk tudtak lenni az egyetlen magyar együttes, amelyik úgy beszélt, min te, meg én, meg a többiek. A számok többsége döcög, érezni, hogy most nem volt több év minden egyes felesleges szót kihúzni úgy, mint az elsõ lemeznél. Szerencsére néhány instant klasszikus most is összejött, a "Lékó Péter Világosnál" sor magában több annál, mint amit néhány államilag pénzelt költõ egy élet alatt képes összehozni.

Az ötlethiány a számok témaválasztásánál is kínos. A Királyok a házban a Magyar Nemzeti Hiphop bénábbik második része, a Hazakísérlek pedig a korai koncerteken játszott Járunk? lebutított verziója. Ahol sikerült izgi és sokat ígérõ témát választani, mint a Huszonkét férfiben, ott meg a kivitelezés kínosan ötlettelen. A szám utolsó másfél percében elõadott magyar fociedzõ-paródia annyira ciki, hogy simán beférne valamelyik Maksa híradóba. Kilóg a lóláb, a srácok tömegközlekedésben nyilván otthon vannak, fociban viszont nem nagyon.

Amit az elsõ lemez szövegi tökéletessége még jótékonyan eltakart, az most sajnos világosan látszik: Titusz producernek elég gyenge. Bár õ talán az egyetlen olyan magyar hivatásos dídzsé, aki felfogta, hogy a lemezjátszás az nem egyébként is teljesen egyforma lemezek tökéletes beatmixelésébõl áll, zeneszerzõként nem képes semmi különösre. Amellett, hogy hiányoznak a jó alapok, az egész lemezen nincs egy normális mély hang, és hát ez ugye hiphop, még ha nagyon kifacsarva is, oda meg muszáj valami fejberúgó basszus.

A Jön a Gólem!-et bárki más hozza össze, elismerõen csettintünk, a Bëlgától viszont ez kevés. Sajnos az eddig megjelent kritikák inkább a barátságos hátbaveregetést választották a hiányosságokra õszinte és kõkemény rámutatás helyett, reméljük, hogy a srácoknak több eszük van annál, hogy ne tudják pontosan, hol cseszték el. Kár lenne, ha az utóbbi tíz évben induló legtehetségesebb együttes már soha többé nem tudná megközelíteni a Majd megszokod színvonalát.

4,6 - Bede

The Loves: Love

Brit viszonyok szerint Walesbõl kitörni annyira bonyolult, mint itthon Nyírbátorból - volt, akinek sikerült, de inkább nem szokott. Ha a Loves tagjai nem Cardiffba születnek, hanem mondjuk New York-ba, tutira túl lennének az elsõ NME címlapfotón. Folyton lesajnált walesiként kitüntetve érezhették magukat, amikor a BBC rádiós legendája John Peel 2001-tõl félévente elhívta õket a mûsorába zenélni, mindezt két kislemez hatására tette, meg persze a jó névválasztás miatt, ami általában félsiker az öregnél.

A Loves-ban nincs semmi eredeti, zenéjük könnyen befogadható dallamos lo-fi indiepop 60´s garázs zöngével, itt-ott punkos hangokkal. Ez elmondható a Track & Field kiadó majd minden zenekaráról (Ladybug Transistor, Dressy Bessy, Saloon, Herman Dune), csakhogy közülük a Loves-nak a legszélesebb a repertoárja: hagyományos beatdalok, változó pszichedélia, aranyos tinglitanglik (a lánytagokat is hagyják énekelni), blues-paródiák a három perces lélektani limit alatt. Ha átlépik ezt a határt, unalmassá válnak. A sajtófotót elnézve Belle and Sebastian-féle tanár-diák egylet lehetnek szigorú dresscode-dal (zakó-ing-kardigán), 6-8 fõs baráti társaság, akik csak azért tanultak meg hangszeren játszani, hogy többet lehessenek együtt.

Valószínûleg a nagyszámú tagság az oka, hogy három év alatt csak három kislemezt tudtak kipréselni magukból, nehéz összeegyeztetni a munkáltatókat a stúdióidõvel. A márciusban megjelenõ bemutatkozó lemezt végighallgatva további párhuzamokat lehet vonni Sebastianékkal, bár a megszólalásig csak 2-3 szám (Chelsea Girl, ...Love) hasonlít, a folkot nem erõltetik, jobban hatott rájuk a Velvet Underground, mint Nick Drake. Ugyanúgy árad belõlük a báj, ahogy kivesézik a tiniszerelem minden aspektusát, a hamiskás ének és a naiv beszélõs részek tudatosan ügyetlenek. Áthatja az albumot a lelkes amatõrizmus, a korai Supergrass-os infantilizmus, amibõl nem maradhat ki a hammond orgona és Phil Spector szellemének megidézése sem. A zenekar dicséretére szól, hogy ennyi lopás után is elkerülik példaképeik teljes leutánzását, kellemes és szórakoztató az összhatás. Van itt több perfekt popszám (Just Like Bobby D, Depeche Mode, Shake Your Bones), ami egy jobb világban vagy 1969-ben eladási listákat vezetne. Még az se zavaró, hogy a Boom-A-Bang-Bang-Bang sorra Shang-A-Lang-Lang-Lang rímet nyomnak.

8,0 - Lévai

New Black: New Black

A billentyûs lányokban rejlõ lehetõséget sok amerikai zenekar próbálta kiaknázni a B-52´s óta a Rentalson át a Dandy Warholsig, és legtöbbjüknek valóban sikerült is ezzel valami pluszt nyújtani, tódultak is a koncertjeikre a college-okból a kiéhezett fiúk rendesen. Még jobb a helyzet, ha az egyik énekes is lány, sokan éreznek leküzdhetetlen szimpátiát az énekesnõs indie zenekarok iránt. A chicagói New Black két fiú-két lány felállása tehát jelentõs fórral indul, és a new wave-ben, punkban, továbbá no wave-ben gyökerezõ zenéjük nagyobbrészt be is teljesíti a hadrendjük hordozta ígéreteket.

Bár a New Blackben hol fiú, hol lány énekel, a legtökösebb énekesnõs új zenekar, a Yeah Yeah Yeahs tûnik a legközelebbi rokonnak a mai független rockszíntérrõl. A gitáros-énekesnõ Patti Gran a lelkét is kivisítja, ha arról van szó (márpedig általában arról van szó: a férfi-nõ kapcsolat buktatóiról), és ehhez jön az énekhez hasonlóan zaklatott, "quirky" zene (elnézést az anglicizmusért, de évek óta nem találok erre magyar megfelelõt). Jelentõsen megdobja ezt a Rachel keresztnevû billentyûslány, aki sokszor a tényleg a B-52´s-t idézõ orgonával csempész derût és könnyedséget a punkosan feszes és dühös számokba.

Mindezek alapján a New Black még így is csak egy szimpatikus garázspunk banda lehetne a sokezer közül, de néhány számban tesznek róla, hogy ne így legyen. Elsõsorban a kimondottan táncos Robotobor tartozik ide, amelyik inkább egy menõ new yorki diszkópunk zenekar repertoárjába illene, kimagaslóan az album legjobb száma. Szintén egyedi hangzású a szintis Last Wave, a Pixies-es gitárhangzásával (amúgy a basszusgitáros-énekes Liam Kimball énekhangja is sokszor juttatja eszünkbe Frank Blacket). A punkos számok szintén nem rosszak, maximum kevésbé tûnnek egyedinek az említett daloknál. Egy szó mint száz, megérdemli ez a zenekar, hogy írjunk róluk, pláne, hogy április 5-én fellép a mi piszkos és szürke fõvárosunkban is.

6,8 - Inkei

TV On The Radio: Desperate Youth, Blood Thirsty Babes

Mi itt a Matulánál mindenkirol csupa jót írunk, aki életében feldolgozott legalább egy Pixies számot. A TV On The Radio tavalyi Young Liars EP-jét a Mr. Grieves doo-wop átirata zárta, bár inkább a bemutatkozó kiadvány másik négy száma volt az, amitol elájultak a kritikusok. A TVOTR olyan kivételes zenekar, amelyik mind a CBGB's-ben, mind a Zeneakadémián megállná a helyét. Évek óta az elso karakteres megszólalás artrock téren, bebizonyítja, hogy lehet feszesen belassult rockzenét csinálni minimális gitár- és dobhasználattal.

A Brooklyn-i trió zenefelelose az a David Andrew Sitek, akinek a Yeah Yeah Yeahs album beteg atmoszféráját köszönhettük. A másik két tag a háttérben maradó gitáros Kyp Malone és a fekete boru Tunde Adebimpe, akinek fejhangja meglehet nem olyan érzéki, mint Barry White-é, de legalább olyan mély érzéseket képes kiváltani. Ot hallgatva nehéz mellozni a nagy szavakat. Adebimpe költoi szövegei és nyomatékos vokálja magába foglalja az emberi faj magasztos gondolatait (atyaisten - a szerk.). Elso komplett albumuk egyenes folytatása a Young Liars-nek.

Suru szintetikus morajlás, soul, rock, jazz, gospel és doo-wop szokatlan és friss elegye kibovíti a harmóniáról és hangulatteremtésrol alkotott képünket. Ez nem háttérzene, mivel ha nem figyelünk oda idegesíto zajnak tunik. Tulajdonképpen öncélú muvészkedés, mégis minden percében meghasad egy szív, hömpölyög a szépség és ezt erolködés nélkül, könnyeden és természetesen éri el, na ez nem sikerül a Radioheadnek a váltás óta. A lemez elso öt száma maga a tökély. Ésszel felépített, igazán soha be nem induló dalok sorban (Starring at the Sun, Dreams, King Eternal), várnánk, mikor jönnek be már a house alapok, de nem, végig megmarad a szétfeszítettségnél. A számok szándékosan tunnek félkésznek, és hogy ezt elérjék- hónapokat szöszmötölhettek a stúdióban. A lemez középpontja a Pixies-feldolgozást leutánzó Ambulance, benne a dünnyögo férfikórus úgy mosolyogtat meg, mint Bud Spencer a legendás énekkari próbán. A lemez végén helyet kapott pár túlzottan monoton szám, ami nem az én asztalom (jazzes fúvósok, elnyújtott hangszeres szólók), kis fanyalgásomat csak a dalkeretek mellozése okozza. Mindezzel együtt el kell ismerni, hogy az egész már-már forradalmian új, ilyen lelki feszültséget rég okoztak nekem.

9,0 - Lévai

Vive La Fete: Nuit Blanche

A leginkább electroclashnek nevezett elektropop reneszánsz New York-London-Berlin tengelyén kívül is létezik ám élet, eklatáns példa erre ez a kéttagú belga zenekar. A zenéért felelõs Danny Mommens és az énekesnõ Els Pynoo nem tegnap kezdték - ez a legfrissebb lemez már a negyedik a sorban, de a nemzetközi elismerésre mostanáig várniuk kellett. Ez a tény már önmagában is mutatja, hogy nem egyszerû köpönyegforgatókról van szó, akik csak felkapaszkodtak a jól futó szekérre, hanem már évekkel a trend betörése elõtt is ezt a zenét játszották (ez ki a szart érdekel? - a szerk.).

Annak ellenére, hogy flamandok, a szõke Els franciául énekel, és ezzel is erõsíti a felállás okán amúgy is meglévõ Stereo Total párhuzamot: õk is hasonlóan keverik a germán gépiességet a francia dallamossággal, és közös a két zenekarban még a nyilvánvaló tisztelet is a belga új hullám klasszikus zenekara, a Honeymoon Killers iránt. Persze tudhatjuk, hogy a jó zene önmagában még nem elég a nemzetközi sikerhez, ahhoz sok minden más is kell, elsõsorban egy jó adag szerencse. Fortuna istenasszony szerepét a legendás angol DJ, John Peel töltötte be (már megint ez a csávó??? - a szerk.), amikor annyira megtetszett neki a Noir Désir címû szám, hogy az általa 2003-ban hallott legjobb öt szám közé gyorsan be is sorolta. Ezután egyre több helyen lehetett olvasni a Vive La Fete-rõl Európa szerte, és keresettek lettek a duó koncertjei is.

Aki esetleg azt hinné, hogy az ártalmatlan, táncolható elektropopban ki is merül az együttes tudománya, az nagyot téved. A slágeresebb vonal (Touche-pas vagy a címadó Nuit Blanche) mellett ugyanis számos disszonánsabb pillanat is akad, Danny láthatóan nem akarja elárulni a punk gyökereket sem. Így aztán gyakran ragad gitárt is, és több számnak van kimondottan baljós atmoszférája, nyilván túl sok Joy Divisiont hallgatott egy idõben. Els még erre is rá tud tenni egy lapáttal, legjobb bizonyíték erre a már említett Noir Désirben nyújtott produkciója - vérfagyasztó sikolyaitól még e sorok sokat tapasztalt írója is megrettent egy kicsit.

Tehát a jó lemezek számos ismérve együtt van itt: a karakteres hangzás ellenére egyáltalán nem egysíkú az album, ráadásul legalább háromnegyede alkalmas arra, hogy megtöltse a táncparkettet, adott esetben pedig ki is ûzheted vele a szobából a hisztis nõvéredet.

8,2 - Inkei

[Bëlga | The Loves | New Black | TV On The Radio | Vive La Fete]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum