1995-2006, 11. évf. #009 

zine
Zenebuzik 8.

Matula Magazin - The Coral: Nightfreak And The Sons Of Becker; Death in Vegas: Back to Mine; The Fall: The Real New Fall L.P. (Formerly Country On The Click); Scissor Sisters: Scissor Sisters; Xiu Xiu: Fabulous Muscles;

[index: The Coral | Death in Vegas | The Fall | Scissor Sisters | Xiu Xiu]

The Coral: Nightfreak And The Sons Of Becker
[2004, Sony]

A Liverpool melletti kis halászfaluból országos kedvenccé váló Coralt sok szempontból lehet régimódisággal vádolni, de a leginkább a munkasebességük az, ami nem 21. századi. Elszoktunk ugyanis már attól, hogy a zenekarok évente jelentetnek meg lemezeket, ez a hat fiatalember viszont másfél évvel a sikeres debütlemez után már a harmadik albumot dobja piacra. Ez még akkor is igaz, ha ez csak egy kitérõ, "nem hivatalos" album, amely csak korlátozott példányszámban jelenik meg.

Az a bizonyos bemutatkozó lemez 2002 nyarán rögtön a sztárok közé emelte a zenekart Angliában, nem is érdemtelenül. Ugyan többen is besorolták õket a The ... együttesek táborába, de a Coralnak a névelõn kívül nincs sok közös pontja a garázsrock revival képviselõihez, hanem meglehetõsen eklektikus és egyéni zenei világ az övék: jól megfértek egymás mellett az elszállt pszichedélia, a tengerészdalok és az orgonás bohóckodások is, míg a legütõsebb slágerük, a Dreaming Of You a Madnesst idézte. Ezek után kicsit csalódás volt a tavalyi Magic & Medicine retrósabb, konvencionálisabb hangzása, noha slágerekben itt sem volt hiány (Don´t Think You´re The First, Pass It On). A Coral ezeknek köszönhetõen a legnépszerûbb új brit gitárzenekar lett, de ez nem gátolta meg a tagokat abban, hogy elvonuljanak egy hétre Walesbe, és szélvészgyorsan felvegyenek egy új lemezt.

A Nightfreak And The Sons Of Becker ennek megfelelõen nem egy rádióbarát album, ami a kissé túl sterilre sikeredett második lemez után egyáltalán nem baj, hiszen megmutatja, hogy van még a zenekarban elég spiritusz. A zene sokkal kevésbé hatvanas évek utánérzés, és bár a dalok között kevés a kiemelkedõ, teljesen rendben vannak. Sõt, ha abból indulunk ki, hogy egy hét alatt, kapkodósan-sietõsen felvett anyagról van szó, elismerésre méltó, hogy ilyet tudnak visszakézbõl. Érdekes továbbá, hogy sokszor emlegetik velük kapcsolatban a nagy liverpooli õst, az Echo & The Bunnyment, eddig jobbára ok nélkül, most viszont tényleg inkább a post-punk gitárzene felé kapirgálnak a múltban, és így van valóságalapja a párhuzamnak.

Az igazi kérdésekre persze a következõ "rendes" albummal kaphatunk választ: le tudja-e vetkõzni a zenekar a gimnazista jelleget? Ha igen, ez nem jelenti-e egyben az arculat elveszítését? E veszélyek közepette kell meglelni az arany középutat, és õket ismerve a feleleteket még az idén megkapjuk.

6,9 - Inkei

Death in Vegas: Back to Mine
[2004, DMC]

Nincs annál nagyobb megtiszteltetés, mint amikor előadói tevékenységed úgy ismerik el, hogy felkérnek válogatás-album elkészítésére, vagyis megbíznak az ízlésedben. A Death In Vegas megérdemli ezt a felkérést. A popzene fejlődéstörténetének legmerészebb húzása volt, amikor sokoldalú technozenekarból pszihedelikus rockzenekarrá alakultak, bármiféle átmenet nélkül.

Ezen album esetében a mottó a következő: "a personal collection for after hours grooving". A DMC gyűjtőkiadó Back To Mine névre hallgató válogatás-sorozatának pedig a 16. része. Az eddig felkért előadók listáját nézve a tendencia egyértelmű. Kezdtek az ortodox techno dj-kkel, majd jöttek a chill-out belassultak, végül az elektro színtér nagyöregjei. Ha DMC-ék előre tudták volna, hogy ebbe az irányba halad a világ, valószínűleg nem indítják el a rockzenészekre és kokónepperekre specializálódott Under The Influence sorozatot is. Igaz ott a gyökereket kutatják, itt inkább a másnaposság kezeléséről van szó.

Punnyadós válogatást készíteni személyes ügy, igazi zenebuzi nem bízhatja másra. A DIV-ról fájdalom rosszat írni, mégis meg kell tennem: ez a hajnali válogatás hullámzó. Persze meglehet, hogy csak az a baj, hogy nem vagyok akkora sznob, hogy értékelni tudjam szegény Fad Gadget-et vagy a country-bluest. Az eddigi B2M kiadványokhoz hasonlóan árad az übermensch zeneértés, sok a jellegtelen középtempós szám, aminek megszeretésére születni kell. Richard Fearless és társa vagy szívatni akarja a hallgatót, vagy tényleg érdektelen 70's country számokra izgulnak otthon. Akad itt még pszichedélia, rhythm&blues és agitációs tarisznya-mantra a hetvenes évekből. Azért vannak jó pontok: a Sweet Jane (Cowboy Junkies), aminek minden válogatáson ott a helye, Gene Clark kedves Roxy Music-utánérzése és Nina Simone krisnamentesített soul My Sweet Lordja telitalálat. A nyitó dub darab (a Lee Perry-féle Upsetterstől) is szerethető, továbbá a zárás sem lenne rossz, ha a Joy Divisiont követő kellemes elektro-bizsergetés (MMM) nem szállna el Aphex Twinbe. Kicsit nagyképű ez a mix. A halál fog ilyen sötét-borongós keverékre elpihenni a heverőn. Most már viszont tudom: azért szeretnék sztár lenni, hogy elkészíthessem a magam Back to Mine-ját. És ha végre felkérnek, rárakom az összes ismeretlen kedvencemet titkon remélve, hogy majd azért szólítanak le az utcán, mert megértették az üzenetet.

6,0 - Lévai

The Fall: The Real New Fall L.P. (Formerly Country On The Click)
[2003, Import]

Igaz, még a múlt év végén jelent meg a lemez, de egyszerûen nem tehetjük meg, hogy ne írjunk róla. Egyrészt azért, mert a Fall az Fall, még több mint 25 évvel a megalakulása után is megkerülhetetlen, tényleg a legnagyobbak egyike. Errõl mesélhetne például a Pavement, az Elastica vagy akár Pozsonyi Ádám, és még vagy háromezren, akikre nagy hatással volt Mark E. Smith zenének álcázott agymenése. Másrészt ez a ki tudja hányadik sorlemez a saját jogán is megérdemli a méltatást.

Ember legyen a talpán, aki végig lépést tudott tartani Smith tempójával, én bevallom, a kilencvenes évek elején vesztettem el a fonalat, az azután megjelent Fall lemezeket csak alig-alig ismerem, pedig biztosan érdemes lenne. Az a furcsa, hogy leírva a Fall egy nagy humbugnak tûnik. Eleve az a tény, hogy a zenekar egy Camus regényrõl vette fel a nevét, már gyanússá tehetné õket a szemünkben. Aztán itt vannak Smith híresen kaotikus szövegei, plusz a monoton reszelés, amely szinte minden számukat jellemzi, és az általános kritikai lelkesedés - ezek mind elegendõk lennének ahhoz, hogy rosszul felfogott mûvészkedésnek tekintsük M.E.S. próbálkozásait. De sajnos nem az, sõt, még ötven felé haladva is meggyõzõ, a körülötte cserélõdõ tagok meg hozzák, amit kell.

Ez a lemez eredetileg Country On The Click címmel jelent volna meg hónapokkal korábban, ha nem kerül fel a netes fájlcserélõkre korábban, ezért ahhoz képest újrakeverve és új címmel jött ki, és oszlatott el minden homályos kételyt a Fall örökkévalóságával kapcsolatban. Vegyük például a Theme From Sparta FC címû számot. Aki nem akarja velük együtt skandálni a futballhuligán-refrént ("we have to pay for everything / but some things are for free / we live on blood / we are Sparta FC!"), az maradjon a Sláger Rádiónál.

De ugyanígy említhetõ még vagy féltucat másik szám, amelyik már elsõ hallgatásra üt, és akkor még a többi sem rossz. Ráadásul a Strokes énekes Julian Casablancasnak köszönhetõen már az alternatív mainstreambe is betört a Smith által levédett unott és dallamtalan mormogás, így az a különös helyzet állhat elõ, hogy ez a lemez nem is tûnik annyira egyéninek vagy eredetinek, pedig az, nagyon. Egyszer elhívhatná már õket valaki ide is, ha már Isztambulba eljutottak.

8,3 - Inkei

Scissor Sisters: Scissor Sisters
[2004, Universal]

Mi itt a Matulánál imádunk mindent, ami poszt akármi, így természetesen a Scissor Sisters önmagáról elnevezett albuma sem csúszhatott ki a kezünkből, ha már annyi kritikát olvastunk arról, hogy ez itt a post-electroclash első képviselője. Ennek a lemeznek azonban csak annyi köze van a kokainista divattervezők két évvel ezelőtti kedvenc zenéjéhez, hogy ezt is őrült módon felöltözött New York-iak csinálják.

A Scissor Sisters meglehetősen peches együttes, ez a lemezük már két éve várja dobozokban a kiadást, közben csődbe ment a fejük felett a kiadó. Bár ha jobban belegondolunk, két évvel ezelőtt a világ nem valószínű, hogy kész lett volna egy olyan lemezre, amnelynek két legfontosabb igazodási pontja a nyolcvanas évek eleji diszkópunk és - mély levegő - a Bee Gees. Ez a lemez sok szempontból a Daft Punk Discoveryjének tökéletes mása: Jake Shears és Ana Matronic énekesek vezetésével a Scissor Sisters úgy állított emléket évtizedekkel ezelőtti kedvenceiknek, hogy közben végig új utat is törtek, ráadásul ugyanaz a kattanásuk, mint a robotjelmezes franciáknak: a diszkó.

A Scissor Sisters első fele a Bee Gees fantasztikus életműve előtt tiszteleg. Nálam jobban kevesebben utálják a Gibb testvérek vérlázító nyáladzását, ám ahogy Shears és Matronic énekelnek együtt, az egyrészt szexi, másrészt pedig olyan jó dalok vannak alájuk pakolva, hogy a Night Fever felfordulhat ott, ahol van. A lemez második fele azonban még erősebb, a három egymás után következő potenciális diszkósláger és floorfiller, a Tits on the Radio, a Filthy/Gorgeous és a Music is the Victim ugyanúgy ellenállhatatlan, mint az Electric 6 tavalyi meg két évvel ezelőtti számai. Idén már nem azt kell kiabálni reggel négykor a dídzsének, hogy fire in the disco!!!, hanem hogy there ain´t no tits on the radio!!!.

8,6 - Bede

Xiu Xiu: Fabulous Muscles
[2004, 5 rue]

Becsületes kritikaíró vagyok, nem hazudok az olvasóknak, minden nap elmondom a kritikaírók tizenkét pontját, és csak olyan lemezekről írok, amiket értek. Sajnos a Xiu Xiu együttesnek ez már a második lemeze, amit egyáltalán nem értek. Ennek ellenére rajongójuk vagyok, szívesen raknám tele a szobámat Xiu Xiu poszterekkel.

Tanácstalanságomban csak az vigasztal, hogy nem vagyok egyedül. Nem úgy értem, hogy más is rajong a Xiu Xiuért, mert alig ismerek bárkit, aki egyáltalán hallott róluk, hanem úgy, hogy aki már hallott róluk, az sem érti őket. Mi, Xiu Xiu rajongók néha összejövünk, és tanácstalanul beszélünk a Xiu Xiu lemezeinkről, amiket nem értünk, csak nagyon szeretjük mindegyiket. Egy dologban vagyunk csak biztosak, a Xiu Xiu tagjai ezt az egészet direkt csinálják, és a látszólagos halálos komolyságuk csak az utóbbi évek egyik leggrandiózusabb popzenenei viccét takarja.

A Xiu Xiu előző, A Promise című lemezének borítóján egy szemmel láthatóan halálra rémült meztelen vietnámi tinédzser térdelt, lágy részeit egy műanyag babával eltakarva. A zenéről sajnos ugyanolyan keveset tudok mondani, mint a Fabulous Muscles-ról, mindenesetre szerepelt rajta Tracy Chapman Fast Carjának olyan stílusú átdolgozása, amely leginkább a vietnámi szerencsétlen fotójának tökéletes megszólaltatása volt.

Mindegy. Ha valami olyasmit akarsz hallani, drága olvasó, amit még nem hallottál, akkor adj egy esélyt a Xiu Xiunak, különben éjszaka belopakodnak a hálószobádba, és mind a négyen megerőszakolnak.

7,9 - Bede

[index: The Coral | Death in Vegas | The Fall | Scissor Sisters | Xiu Xiu]










Matula Magazin © Minden jog fenntartva. 1995-2006 | Megjelenik, amikor megjelenik, kábé kéthetente. | Médiaajánlat | Impresszum