Stereolab: Margerine Eclipse
A kilencvenes évek egyik legegyénibb és legjelentõsebb zenekara nem adja fel az új évtizedben sem, és jól teszi. Pedig az utóbbi idõben elég sok jel utalt arra, hogy Tim Gane és Laetitia Sadier talán jobban teszik, ha inkább a gyermekneveléssel foglalkoznak: az 1997-es Dots and Loops lemez után megjelent albumaik már korántsem kaptak olyan egységesen jó kritikákat, mint a korábbiak. Az addig lemezrõl-lemezre megújuló zenekar egyre inkább kezdett az önismétlés csapdájába esni, és a pár évvel korábban még teljesen besorolhatatlan "retro-futurista" hangzásuk már egyáltalán nem számított egyedinek. Talán túlságosan is szoros partnerséget alakítottak ki John McEntire és Jim O´Rourke posztrock-fenoménokkal, ami a Stereolab további eltávolodásához vezetett a hagyományos daloktól, és a legutóbbi album, a Sound-Dust szinte mindegyik száma már legalább három másikat foglalt magába. A legszomorúbb indok az együttes feloszlatására a régi tag és barát, a védjegyszerû háttérvokáljairól nevezetes Mary Hansen tragikus halála lett volna, de õk másként gondolták.
Tavaly õsszel már megjelent egy EP, hogy ne múlhasson el az év Stereolab kiadvány nélkül, majd most itt a lemez is. Az hamar észrevehetõ, hogy ezúttal nem vették igénybe McEntire és O´Rourke urak szolgálatait, ehelyett inkább Tim arra törekedett, hogy egy olyan lemez szülessen, amelyik egyszerre idézi a régebbi Stereolabet (gitárokkal, rövidebb és egyszerûbb számokkal), és a kísérletezõbb, szerteágazóbb újat. Ezt a szintézist eddig korábban egy ´Lab lemeznek sikerült megvalósítania, a leginkább elismert Emperor Tomato Ketchupnak. Összehasonlítani a kettõt nincs értelme, hiszen azt szinte egy másik zenekar csinálta. A Margerine Eclipse ugyanaz a meghatározhatatlan keverék, mint a Stereolab kései lemezei: egyszerre kellemes és szép, illetve kísérletezõ és ambíciózus. Laetitia hangja sem változott, és most már a vokálokat is õ jegyzi.
Az biztos, hogy több, mint tízéves fennállása után egy zenekartól hiába várnánk gyökeres változást, viszont jó számokat igen. A Stereolab stabil tábora ezekbõl most többet kap, mint az utóbbi idõben bármikor, úgyhogy a kötelezõt mindenképpen hozzák. Aki meg nem tartozik ebbe a táborba, hallgassa meg a Margerine Rock címû számot: nincs három perc, és önmagában igazolja, hogy érdemes volt folytatni.
7,3 - Inkei
[index: Air | Britney Spears | The Dirtbombs | Franz Ferdinand | Simple Kid | Stereolab]